Ny digital tjänst skickar posten direkt till mobilen

Nu utmanas Posten av en digital uppstickare. Den digitala brevlådan Kivra lanserar en ny app och webbtjänst som gör det möjligt att ta emot, hantera och arkivera post som vanligtvis hamnar i brevlådan, direkt i mobilen.

Enligt en undersökning gjord av TNS Sifo på uppdrag av Posten, säger 84 procent av svenskarna att de själva vill kunna välja vilket sätt de ska få post från företag, organisationer och myndigheter.

Samtidigt skickas närmare 1 miljard fönsterkuvert i Sverige varje år. Det vill Kivra ändra på och med ett snabbt växande antal smartphone-användare lanserar nu man en app, och responsiv webbtjänst som gör det möjligt att hantera posten man normalt får i brevlådan, direkt i mobilen.

Annons

– Vi tänker “mobile first” och är övertygade om att mobilen är framtidens brevlåda. Därför är det helt naturligt att första versionen av Kivra både finns som app och att vi även använder den senaste webbstandarden som anpassar sig responsivt efter den enhet man besöker hemsidan ifrån. Det innebär att hemsidan gör det bästa av den skärmytan den får, oavsett om det är en dator, surfplatta eller mobil säger Ludvig Linge, ansvarig för UX på Kivra.

Även för E-handlare

Kivras affärsutvecklare Robert Wahlström säger att även näthandeln kan ha stor nytta av tjänsten. Med Kivra kan e-handlare skicka kvitton digitalt istället för att skicka med dem i paketet, något som kan spara både tid och pengar.

– Något som underlättar för kunden, är också om näthandlaren kan skicka fakturan genom Kivra, i stället för att mejla. Eftersom Kivra har en betalfunktion kan kunden då betala fakturan direkt. Mejlade fakturor ofta kan försvinna i överfyllda mejlboxar, vilket renderar påminnelser och blir en trist kundupplevelse, säger Robert Wahlström.

I Kivras styrelse och ledning finns det flera personer som tidigare haft ledande befattningar i företag som Klarna, Glocalnet, TAT, Qbranch och HP. Nyligen tog man även in 15 miljoner kronor i en nyemission för att finansiera en fortsatt expansion och stärka sin position som Sveriges största digitala brevlåda. När tjänsten nu går skarpt har
 Kivra 350 000 registrerade kunder.

Källa: Press (1, 2), Dagens Handel

Annons