Annons

Ny distanshandelslag skakar om E-handeln

Ny distanshandelslag skakar om E-handeln

2014-03-21 14:49

De senaste åren har vi följt hur EU visat ett allt större intresse för att se över reglerna kring distanshandel och samtidigt hjälpa handeln över gränserna. Den 13 juni i år kommer svenska e-handlare få känna på denna harmonisering inom EU när en ny lag träder i kraft.

Den 13 juni 2014 kommer det att införas flera ändringar i distans- och hemförsäljningslagen. Att lagen samtidigt byter namn till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger en fingervisning om att det är en stor revidering.

Bakgrunden till ändringarna är ett EU-direktiv som skall skapa en harmonisering av reglerna kring distanshandelsförsäljning inom EU. Direktivet behandlar regler om vilken information som ska ges till konsumenten och vilka rättigheter konsumenten har att ångra sig.

Sveriges regler lyfts i andra länder

Eftersom Sverige redan har en ganska stark konsumentlagstiftning kommer vi inte vara lika påverkade som andra länder. Exempelvis så kommer ångerfristen på 14 dagar som redan finns i Sverige att tillämpas i hela EU. E-handlare i länder som endast har 7 dagars ångerrätt är förmodligen inte lika positiva till denna ändring.

I ett tidigt skede av EU:s försök att harmonisera reglerna lades ett förslag fram om att e-handlaren skulle stå för returfrakten, vilket idag är fallet i Finland och Tyskland. Detta förslag slogs dock ner av e-handlarna och EU-lagen som nu kommer införas den 13 juni, även i Tyskland och Finland, tydliggör att det är kunden som står för eventuell retur.

Än så länge känns det som att EU-kommissionen tänkt till och gemensamma regler är förmodligen bra i det långa loppet.

Hej då oförändrat skick

I den nya lagen stryks dock den svenska biten "väsentligen oförändrat skick" när det gäller ångerrätten. Den byts istället ut mot en obekvämt tolkningsbar bestämmelse:

"Enligt nuvarande ordning är en förutsättning för ångerrätt att konsumenten hållit varan i väsentligen oförändrat skick. Om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten, gäller dock ångerrätten. Motsvarande bestämmelse finns inte i direktivet. Enligt direktivet är inte ångerrätten beroende av hur konsumenten hanterat varan. Däremot bör det, för att uppfylla direktivet, införas en särskild bestämmelse om att konsumenten ska ersätta näringsidkaren för värdeminskning som uppkommit till följd av att konsumenten hanterat varan i större utsträckning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion." Källa: riksdagen

Nätkunder kommmer alltså kunna skicka tillbaka använda varor i och med den nya lagen som alltså träder i kraft den 13 juni. Till dessa varor skall det sedan hänföras en värdeminskning. Exakt hur det skall gå till är inte helt klart.

Konsumentverket ser problem

Vi kontaktade Konsumentverket för att få lite klarhet i denna bit av lagen. Konsumentverket meddelar att de ser positivt på lagen i stort och på många av de ändringar som skett. De verkar även vara insatta i den nya lagen och när det kommer till värdeminskningsavdraget ser de också problem.

– En inte alltför avancerad gissning är att det precis som ni är inne på blir tolkningsproblem med anledning av den nya regeln, svarar Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

Vi har även försökt få Svensk Digital Handels syn på den nya lagen och eventuella problem. De vill dock inte kommentera lagen innan den 7 april, då de haft ett seminarie i frågan. De konstaterar dock att det finns fördelar och nackdelar för såväl konsument som e-handlare.

E-handlare är inte glada

Den spontana reaktionen ifrån e-handlare har varit negativ, speciellt med tanke på värdeminskningsavdraget. Samtidigt kan givetvis konsumenter potentiellt bli avskräckta när det skall läggas ett obestämt avdrag på deras retur. Hur lagen faktiskt kommer att påverka e-handelsreturerna är dock svårt att säga. Det som står klart är i alla fall att det lär bli merarbete när returer skall värderas.

I och med den nya lagen ökar även kraven på e-handlare att informera kunderna. Om informationen på nätsidan, till konsumenterna, inte är korrekt och uppdaterad slipper ofta kunden betala kostnader som kan tillkomma.

"Finns det en knapp som konsumenten ska klicka på för att genomföra beställningen, ska texten på eller i omedelbar anslutning till knappen således ange att beställningen medför betalningsskyldighet. Om sådan information saknas, eller om beställningen genomförs utan att konsumenten på annat sätt uttryckligen påtagit sig betalningsansvar, är denne inte bunden av beställningen." Källa: riksdagen

Konsumentverket påpekar också att om säljaren missat att informera om lagens krav behöver kunden inte betala värdeminskningsavdraget. Att se över köpvillkoren inför den 13 juni är alltså ingen dum idé.

Riktlinjer skall komma

Detta är bara några av punkterna som ändras i och med den nya lagen. Vi lär förmodligen höra mer om denna lagändring framöver och förhoppningsvis kommer Svensk Digital Handel med uttalanden och tydliga riktlinjer inom kort, något som även Konsumentverket skall göra. Gillar du paragrafer och lagtexter kan du dock gräva ner dig i helheten här hos riksdagen.

Tycker du det verkar jobbigt med den nya lagen? Då kan vi även meddela att man inom EU nu också planerar en harmoniserad personuppgiftslag. Det är alltså dags att spänna fast säkerhetsbältet för bergodalbanan har bara börjat.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Tyskland är idag Streetwearföretagets näst största marknad och nu ska man stärka greppet ytterligare med ett nytt samarbete.

Annons
Annons

Utlandstrenden: "Konceptet lämpat för global marknad"

E-handlarna Tailor Store och Räckesbutiken var redan från början inställda på att expandera utanför Sverige.

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Storleken spelar roll, i alla fall när man shoppar online. Därför testar Zalando nu nya grepp för att kunderna ska få kläder och skor som passar.

Den snurrande Kickstarter-succén kan lyft din e-handel

Med hjälp av en ljusbox och en snurrande skiva, samt en smartphone-app vill Orangemonkey göra det enklare att ta snygga 360-graders bilder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Startup hanterar 1 miljon kinesiska e-handelsreturer

Returspecialisten Freshingstock gnuggar händerna i takt med att allt fler kinesiska e-handlare säljer på amerikanska marknadsplatser.

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

Företrädare för FN:s handelsorgan skriver i ett debattinlägg att e-handeln har brutit ner trösklar för en framgångsrik integration.

Boozt snabbar upp sin finska leveranser

Modejätten inleder ett nytt samarbete som innebär att deras finska kunder kan få sin beställning inom 24 timmar.

Annons
Annons
Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Betalleverantören är en trogen sponsor av vår e-handelskonferens och kommer förstås att närvara när Emeet firar 10 events.

1
Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Ny <nobr>e-handelsportal</nobr> vill göra dropshipping enklare

Ny e-handelsportal vill göra dropshipping enklare

Droshi vill bli den självklara dropshipping-tjänsten för e-handlare och leverantörer.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem