Annons

Ny distanshandelslag skakar om E-handeln

Ny distanshandelslag skakar om E-handeln

2014-03-21 14:49

De senaste åren har vi följt hur EU visat ett allt större intresse för att se över reglerna kring distanshandel och samtidigt hjälpa handeln över gränserna. Den 13 juni i år kommer svenska e-handlare få känna på denna harmonisering inom EU när en ny lag träder i kraft.

Den 13 juni 2014 kommer det att införas flera ändringar i distans- och hemförsäljningslagen. Att lagen samtidigt byter namn till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger en fingervisning om att det är en stor revidering.

Bakgrunden till ändringarna är ett EU-direktiv som skall skapa en harmonisering av reglerna kring distanshandelsförsäljning inom EU. Direktivet behandlar regler om vilken information som ska ges till konsumenten och vilka rättigheter konsumenten har att ångra sig.

Sveriges regler lyfts i andra länder

Eftersom Sverige redan har en ganska stark konsumentlagstiftning kommer vi inte vara lika påverkade som andra länder. Exempelvis så kommer ångerfristen på 14 dagar som redan finns i Sverige att tillämpas i hela EU. E-handlare i länder som endast har 7 dagars ångerrätt är förmodligen inte lika positiva till denna ändring.

I ett tidigt skede av EU:s försök att harmonisera reglerna lades ett förslag fram om att e-handlaren skulle stå för returfrakten, vilket idag är fallet i Finland och Tyskland. Detta förslag slogs dock ner av e-handlarna och EU-lagen som nu kommer införas den 13 juni, även i Tyskland och Finland, tydliggör att det är kunden som står för eventuell retur.

Än så länge känns det som att EU-kommissionen tänkt till och gemensamma regler är förmodligen bra i det långa loppet.

Hej då oförändrat skick

I den nya lagen stryks dock den svenska biten "väsentligen oförändrat skick" när det gäller ångerrätten. Den byts istället ut mot en obekvämt tolkningsbar bestämmelse:

"Enligt nuvarande ordning är en förutsättning för ångerrätt att konsumenten hållit varan i väsentligen oförändrat skick. Om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten, gäller dock ångerrätten. Motsvarande bestämmelse finns inte i direktivet. Enligt direktivet är inte ångerrätten beroende av hur konsumenten hanterat varan. Däremot bör det, för att uppfylla direktivet, införas en särskild bestämmelse om att konsumenten ska ersätta näringsidkaren för värdeminskning som uppkommit till följd av att konsumenten hanterat varan i större utsträckning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion." Källa: riksdagen

Nätkunder kommmer alltså kunna skicka tillbaka använda varor i och med den nya lagen som alltså träder i kraft den 13 juni. Till dessa varor skall det sedan hänföras en värdeminskning. Exakt hur det skall gå till är inte helt klart.

Konsumentverket ser problem

Vi kontaktade Konsumentverket för att få lite klarhet i denna bit av lagen. Konsumentverket meddelar att de ser positivt på lagen i stort och på många av de ändringar som skett. De verkar även vara insatta i den nya lagen och när det kommer till värdeminskningsavdraget ser de också problem.

– En inte alltför avancerad gissning är att det precis som ni är inne på blir tolkningsproblem med anledning av den nya regeln, svarar Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

Vi har även försökt få Svensk Digital Handels syn på den nya lagen och eventuella problem. De vill dock inte kommentera lagen innan den 7 april, då de haft ett seminarie i frågan. De konstaterar dock att det finns fördelar och nackdelar för såväl konsument som e-handlare.

E-handlare är inte glada

Den spontana reaktionen ifrån e-handlare har varit negativ, speciellt med tanke på värdeminskningsavdraget. Samtidigt kan givetvis konsumenter potentiellt bli avskräckta när det skall läggas ett obestämt avdrag på deras retur. Hur lagen faktiskt kommer att påverka e-handelsreturerna är dock svårt att säga. Det som står klart är i alla fall att det lär bli merarbete när returer skall värderas.

I och med den nya lagen ökar även kraven på e-handlare att informera kunderna. Om informationen på nätsidan, till konsumenterna, inte är korrekt och uppdaterad slipper ofta kunden betala kostnader som kan tillkomma.

"Finns det en knapp som konsumenten ska klicka på för att genomföra beställningen, ska texten på eller i omedelbar anslutning till knappen således ange att beställningen medför betalningsskyldighet. Om sådan information saknas, eller om beställningen genomförs utan att konsumenten på annat sätt uttryckligen påtagit sig betalningsansvar, är denne inte bunden av beställningen." Källa: riksdagen

Konsumentverket påpekar också att om säljaren missat att informera om lagens krav behöver kunden inte betala värdeminskningsavdraget. Att se över köpvillkoren inför den 13 juni är alltså ingen dum idé.

Riktlinjer skall komma

Detta är bara några av punkterna som ändras i och med den nya lagen. Vi lär förmodligen höra mer om denna lagändring framöver och förhoppningsvis kommer Svensk Digital Handel med uttalanden och tydliga riktlinjer inom kort, något som även Konsumentverket skall göra. Gillar du paragrafer och lagtexter kan du dock gräva ner dig i helheten här hos riksdagen.

Tycker du det verkar jobbigt med den nya lagen? Då kan vi även meddela att man inom EU nu också planerar en harmoniserad personuppgiftslag. Det är alltså dags att spänna fast säkerhetsbältet för bergodalbanan har bara börjat.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Helgläsning: Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Många e-handlare har tröttnat på Systembolagets ställning inom alkoholförsäljningen och menar att monopolet har spelat ut sin roll. Vi har gjort en djupdykning i branschen som bara verkar växa sig större - nämligen alkoholförsäljningen på nätet.

Annons
Annons
Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Runt 200 personer dök upp när E-commerce Parks nya lokaler i Helsingborg visades upp under torsdagskvällen.

Gymgrossisten internrekryterar efter stortapp i ledningen

Tre av Gymgrossistens högsta chefer kommer att lämna sina uppdrag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

Att låta e-handeln ta steget ut i resten av EU blev ett framgångskoncept för Hobbex.

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs hörlurar, högtalare och mobilskal ska säljas exklusivt i H&M:s näthandel.

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Då var det dags. Klarna öppnar upp dammluckan för sin företagsvänliga kassa.

3
Annons
Annons
<nobr>E-handelsjätten</nobr> tar nästan all tillväxt

E-handelsjätten tar nästan all tillväxt

Det kan finnas anledning att vara orolig.

1
Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

Forskning: Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

42 procent av svenskarna har råkat ut för att oseriösa företag skickat mail i syfte att lura till sig personlig information, enligt en ny undersökning.

E-handel på stark frammarsch i Nigeria

Ny teknik har gett fler jobb och lägre priser.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Apotek Hjärtat söker:

Online merchandiser

Skincity AB söker:

Skincity söker redovisningsekonom

Sportamore söker:

Digital grafisk formgivare

AddTruly AB söker:

Driven B2B-säljare sökes till en arbetsplats med entreprenöriell anda

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem