Annons

Ny distanshandelslag skakar om E-handeln

Ny distanshandelslag skakar om E-handeln

2014-03-21 14:49

De senaste åren har vi följt hur EU visat ett allt större intresse för att se över reglerna kring distanshandel och samtidigt hjälpa handeln över gränserna. Den 13 juni i år kommer svenska e-handlare få känna på denna harmonisering inom EU när en ny lag träder i kraft.

Den 13 juni 2014 kommer det att införas flera ändringar i distans- och hemförsäljningslagen. Att lagen samtidigt byter namn till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger en fingervisning om att det är en stor revidering.

Bakgrunden till ändringarna är ett EU-direktiv som skall skapa en harmonisering av reglerna kring distanshandelsförsäljning inom EU. Direktivet behandlar regler om vilken information som ska ges till konsumenten och vilka rättigheter konsumenten har att ångra sig.

Sveriges regler lyfts i andra länder

Eftersom Sverige redan har en ganska stark konsumentlagstiftning kommer vi inte vara lika påverkade som andra länder. Exempelvis så kommer ångerfristen på 14 dagar som redan finns i Sverige att tillämpas i hela EU. E-handlare i länder som endast har 7 dagars ångerrätt är förmodligen inte lika positiva till denna ändring.

I ett tidigt skede av EU:s försök att harmonisera reglerna lades ett förslag fram om att e-handlaren skulle stå för returfrakten, vilket idag är fallet i Finland och Tyskland. Detta förslag slogs dock ner av e-handlarna och EU-lagen som nu kommer införas den 13 juni, även i Tyskland och Finland, tydliggör att det är kunden som står för eventuell retur.

Än så länge känns det som att EU-kommissionen tänkt till och gemensamma regler är förmodligen bra i det långa loppet.

Hej då oförändrat skick

I den nya lagen stryks dock den svenska biten "väsentligen oförändrat skick" när det gäller ångerrätten. Den byts istället ut mot en obekvämt tolkningsbar bestämmelse:

"Enligt nuvarande ordning är en förutsättning för ångerrätt att konsumenten hållit varan i väsentligen oförändrat skick. Om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten, gäller dock ångerrätten. Motsvarande bestämmelse finns inte i direktivet. Enligt direktivet är inte ångerrätten beroende av hur konsumenten hanterat varan. Däremot bör det, för att uppfylla direktivet, införas en särskild bestämmelse om att konsumenten ska ersätta näringsidkaren för värdeminskning som uppkommit till följd av att konsumenten hanterat varan i större utsträckning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion." Källa: riksdagen

Nätkunder kommmer alltså kunna skicka tillbaka använda varor i och med den nya lagen som alltså träder i kraft den 13 juni. Till dessa varor skall det sedan hänföras en värdeminskning. Exakt hur det skall gå till är inte helt klart.

Konsumentverket ser problem

Vi kontaktade Konsumentverket för att få lite klarhet i denna bit av lagen. Konsumentverket meddelar att de ser positivt på lagen i stort och på många av de ändringar som skett. De verkar även vara insatta i den nya lagen och när det kommer till värdeminskningsavdraget ser de också problem.

– En inte alltför avancerad gissning är att det precis som ni är inne på blir tolkningsproblem med anledning av den nya regeln, svarar Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

Vi har även försökt få Svensk Digital Handels syn på den nya lagen och eventuella problem. De vill dock inte kommentera lagen innan den 7 april, då de haft ett seminarie i frågan. De konstaterar dock att det finns fördelar och nackdelar för såväl konsument som e-handlare.

E-handlare är inte glada

Den spontana reaktionen ifrån e-handlare har varit negativ, speciellt med tanke på värdeminskningsavdraget. Samtidigt kan givetvis konsumenter potentiellt bli avskräckta när det skall läggas ett obestämt avdrag på deras retur. Hur lagen faktiskt kommer att påverka e-handelsreturerna är dock svårt att säga. Det som står klart är i alla fall att det lär bli merarbete när returer skall värderas.

I och med den nya lagen ökar även kraven på e-handlare att informera kunderna. Om informationen på nätsidan, till konsumenterna, inte är korrekt och uppdaterad slipper ofta kunden betala kostnader som kan tillkomma.

"Finns det en knapp som konsumenten ska klicka på för att genomföra beställningen, ska texten på eller i omedelbar anslutning till knappen således ange att beställningen medför betalningsskyldighet. Om sådan information saknas, eller om beställningen genomförs utan att konsumenten på annat sätt uttryckligen påtagit sig betalningsansvar, är denne inte bunden av beställningen." Källa: riksdagen

Konsumentverket påpekar också att om säljaren missat att informera om lagens krav behöver kunden inte betala värdeminskningsavdraget. Att se över köpvillkoren inför den 13 juni är alltså ingen dum idé.

Riktlinjer skall komma

Detta är bara några av punkterna som ändras i och med den nya lagen. Vi lär förmodligen höra mer om denna lagändring framöver och förhoppningsvis kommer Svensk Digital Handel med uttalanden och tydliga riktlinjer inom kort, något som även Konsumentverket skall göra. Gillar du paragrafer och lagtexter kan du dock gräva ner dig i helheten här hos riksdagen.

Tycker du det verkar jobbigt med den nya lagen? Då kan vi även meddela att man inom EU nu också planerar en harmoniserad personuppgiftslag. Det är alltså dags att spänna fast säkerhetsbältet för bergodalbanan har bara börjat.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Julförsäljningen upp 24 procent hittills i december

Julförsäljningen upp 24 procent hittills i december

Julhandeln på nätet krossar alla prognoser.

Annons
Annons
Leverantören lanserar Swish:

Leverantören lanserar Swish: "Bland de första i Sverige"

Får automatiskt Swish som betalmetod.

2
Fick 700 order på en minut:

Fick 700 order på en minut: "Det här gör vi aldrig om"

Ofrivillig e-handelssuccé med ödesdigra konsekvenser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hennes sexshop ska bli störst - utmanar

Hennes sexshop ska bli störst - utmanar "tyska gubbar"

Möt 27-åringen som tagit en av Danmarks största sexshoppar på nätet till Sverige.

Investerar igen - blir största ägaren i KidsBrandStore

Investerar igen - blir största ägaren i KidsBrandStore

Går in med ytterligare 60 miljoner.

Annons
Annons
Efter Brexit - Nordirland blir nytt e-handelscentrum?

Efter Brexit - Nordirland blir nytt e-handelscentrum?

Glada e-handelsnyheter för Storbritannien.

Affären med Clas Ohlson gav  MatHem 221 miljoner i kassan

Affären med Clas Ohlson gav MatHem 221 miljoner i kassan

Lönsamheten närmar sig.

Maffiadotter öppnade e-handel som "sålde" kaffekapslar

Planer fanns även att "sälja" olivolja.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.