Ny e-handel fick kunder från 30 länder på en månad

Redo att ge bort sin affärsplan.

Det var under en familjesemester i Milano år 2017 som Ashkan Mirghadiri kom på idén till det som så småningom skulle resultera i e-handelsföretaget Organic Tailor. Planen var att sälja tidlösa basplagg för alla personer och tillfällen, samtidigt som företaget skulle bidra till en mer hållbar modeindustri.

- Modeindustrin upprätthåller inte bara en struktur där barn arbetar med giftiga kemikalier mot svältlöner, utan släpper även ut fem gånger mer koldioxid än hela flygindustrin, förklarar Ashkan Mirghadiri i ett mejl till Ehandel.se.

Annons

Skippade mellanhänder

Trenden att tillverka hållbart mode och dessutom vara transparent mot kunderna angående material och tillverkningsmetoder, har slagit igenom stort på senare tid. Vi på Ehandel.se har kunnat berätta om så kallade traceability-satsningar hos aktörer som Asket, Filippa K och H&M.

LÄS ÄVEN: Transparens börjar bli en trend - H&M följer efter

För inte så länge sedan skrev vi även om Nature Hommage, vars ambition var att med hjälp av nya träningskläder göra en insats för världshaven.

LÄS ÄVEN: Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Organic Tailor har å sin sida valt att skippa mellanhänder för att istället investera i arbetsförhållanden och ekologisk bomullsodling.

- Resultatet blir en etiskt producerad piké med skräddarsydd passform som bland annat sparar 91 procent vatten, vilket motsvarar 11 000 liter per piké.

Har sålt för 100 000 utan reklam

Ungefär ett år efter att han först fick idén lanserade Ashkan Mirghadiri en första testkampanj på Kickstarter, och gensvaret var minst sagt positivt. Under den månad som kampanjen pågick fick företaget kunder i över 30 länder.

- Vi nådde inte vårt personliga mål, men totalt har vi sålt för cirka 100 000 kronor trots att vi inte spenderat en krona på marknadsföring, och det är vi stolta över. Nu har vi allt på plats för att börja expandera och i vår nya kampanj som lanserades förra veckan fick vi in kunder från 20 länder på mindre än fem timmar med hela 26 procent i konverteringsgrad.

Annons

Tanken med kampanjen var att få in förbeställningar som skulle delfinansiera produktionen och samtidigt samla in feedback från kunderna. Pengarna räckte dock inte hela vägen.

- Så vi sålde av våra privata aktieinnehav för att skramla ihop resten. Till sist anlände våra pikéer och responsen från våra kunder var god – redan dagen efter leveransen fick vi våra första återkommande kunder!

Trött på "greenwashing" från större bolag

Att sälja mode som tillverkats på ett hållbart sätt för med sig en del utmaningar. Ashkan Mirghadiri nämner till exempel att det är svårt att få snabb tillväxt i bolaget. Han tar även upp vad han beskriver som "greenwashing-kampanjer" från etablerade bolag.

- De är vilseledande och riskerar att urholka konsumentens förtroende för hållbart mode. Bolagen pratar om att uppvisa transparens, vilket är bra – men att märka plagget med dess fabriksnamn hjälper varken miljön eller arbetarna om man inte också tar ansvar för en hållbar produktion, skriver han, och tillägger:

- Vissa av de här bolagen har funnits i över 70 år men inte ens lyckats få till basala saker som levnadslöner, stoppat barnarbete eller giftfri arbetsmiljö. Det ohållbara modet är ett strukturellt problem och industrin måste därför ta ett gemensamt ansvar om klimatmålen ska nås.

"Viktigaste är att bidra till förändring"

Om ett år hoppas Organic Tailors grundare ha visat att det går att bedriva hållbar handel utan att samtidigt bedriva en ohållsbar affärsmodell. Han ställer sitt hopp till de unga och medvetna konsumenter han har identifierat på marknaden, och till andra uppstickare som han menar gör ett fantastiskt arbete.

Och är någon modeaktör osäker på hur man bäst skapar en hållbar affärsmodell, är Ashkan Mirghadiri redo att hjälpa till.

- Vi ger gärna bort vår affärsplan om konkurrenter vill ta efter vårt arbete – det viktigaste för oss är att bidra till en förändring av modeindustrin, avslutar han.

Annons