Ny e-handel ska få kvinnor att handla efter form, inte storlek

Fovo är en ny nätbutik som hoppas revolutionera onlinehandeln med kläder genom att sätta formen i främsta rummet.

För ett tag sedan kunde Ehandel.se berätta om den svenska nätbutiken Shop.byStylists.se som säljer kläder efter kroppsform, stiltyp och färgskala. En idé man inte är helt ensam om. Fovo.com är en annan startup på e-handelsscenen som också använder sig av modellen att handla efter form, och inte storlek.

Grundaren Kiana Anvaripour har tidigare jobbat för flera designers och modehus under sin karriär i modebranschen, samt drivit ett eget underklädesmärke. Och hon säger sig ha samlat på sig en hel del kunskap om den kvinnliga kroppen, och hur en kvinna föredrar att handla. Och den hoppas hon nu kunna dra nytta av i sitt nya projekt.

Annons

– Varumärken klipper på olika sätt. Du kan vara en storlek fyra i ett varumärke, och en åtta i ett annat. Storlekarna är inte enhetliga, utöver det har du olika former att ta hänsyn till. Något som är en stor brist inom den här kategorin, säger Kiana Anvaripour till TechCrunch.

Vill eliminera alla storlekar

Modehandeln på nätet är idag en av de mest populära kategorierna men när Anvaripour gjorde en djupdykning i ämnet upptäckte hon att sju av tio kvinnor fortfarande föredrar att handla kläder i butik. Inte helt oväntat för att kunna prova plagget på plats.

En inställning som Fovo hoppas kunna förändra genom att erbjuda en mer personlig shoppingupplevelse. För att kunna göra det får kunderna först svara på fem frågor om sin kroppsform och stil.

Bland annat får de svara på vilken del av kroppen de vill framhäva och vilken kändis som deras kroppsform påminner om. Baserat på svaren plockar sajten sedan fram plagg från mer än 300 varumärken och återförsäljare, däribland Nordstrom, NET-A-PORTER, H&M, Neiman Marcus, Dillard’s, Saks Fifth Avenue, som ska passa den specifika kunden.

– När du får svara på en massa frågor serveras med alternativ som är rätt för just dig och det kan röra sig om vilken storlek som helst. Vårt mål är att bli av med alla etiketter, säger Kiana Anvaripour.

Annons