Ny e-handel ska lösa växtvärken hos familjer

Barnkläder kan bli en dyr historia. Som de flesta vet växer barn, och det ganska fort. Något som gör att en nyligen inköpt kashmirkofta i storlek 92 snabbt kan bli aningen tajt runt magen. Men Spruceling, en nylanserad tjänst vill hjälpa barnfamiljer sänka sina kostnader samtidigt som kläderna kommer till nytta igen.

Enligt USDA, spenderar föräldrar i USA runt 750 dollar på kläder per barn varje år. En alldeles för hög summa tycker Sprucelings Grundare Ryan Coyne som vill hjälpa amerikanska barnfamiljer att förändra sina köpvanor när det gäller barnkläder.

Enligt Coyne kommer föräldrar att kunna sänka de utgifterna till 200 dollar per år genom att använda sig av deras marknadsplats, som låter föräldrar köpa och sälja, sina lätt begagnade barnkläder när de blivit för små. Sajten fokuserar på kläder för 1-10 åringar och lämpar sig inte bara för enstaka plagg.

Annons

Man kan också med fördel sälja hela lådor med kläder och göra hela processen ännu enklare. Efter att först ta en bild på det man vill sälja (som kan vara en bild av fem olika saker), skriver man sedan in storlek, märke, typ av kläder samt klädernas nypris.

Spruceling lämnar sedan en prisrekommendation baserat på den informationen, men det slutliga priset för kläderna får säljaren välja själv.

När någon sedan köper kläderna, hjälper Spruceling till med förpackning och frakt genom att skicka en förbetald fraktsedel och instruktioner för att säkerställa att kläderna tvättas och viks. De skickar också med en checklista med allt som säljaren lagt upp till försäljning på sajten.

Betyg skall styra upp marknaden

För att säkerställa att inga köpare blir besvikna, måste de som handlat något via sajten betygsätta säljaren så snart de fått sina kläder. Det finns en nolltolerans för att beskriva klädernas skick på ett felaktigt sätt så att de framstår bättre än vad som är fallet.

Skulle någon användare försöka luras eller bryta mot några av punkterna kommer de att förbjudas från sajten för alltid. Skulle det vara så att köparen är missnöjd med sitt köp har de 30 dagar efter mottagandet att skicka tillbaka kläderna.

Enligt Ryan Coyne tar second hand butiker runt 60 procent av försäljningspriset i kommission. Spruceling har planer på att ta en mindre bit av kakan än så med 40 procent av försäljningspriset. Spruceling kommer också att göra donationer till olika ideella partners för varje låda som köps på Spruceling.

Annons

I stället för Blocket eller Tradera

Det här är en av flera nya liknande tjänster. Vi har tidigare skrivit om tyska Kindsstoff som försöker lösa problemet på ett lite annat sätt, men precis som Spruceling, genom e-handel. Häromdagen lyfte vi även en svensk förmedlingstjänst men för datorer.

Att sälja via Blocket eller Tradera kommer förmodligen att fortsätta vara förstavalet för många även i framtiden. Men för de som inte vill eller vågar ta risken att få hem kläder som inte håller utlovat skick så kan tjänster som dessa mycket väl fylla en funktion.

 
Källa: TechCrunch

Annons