Ny e-handel ska sälja en produkt per månad

Först ut blev smiley-tofflor.

Den första produkten de sålde i sin nya e-handel fick bli ett par smiley-tofflor. Adam Grundqvist och kompanjonen Andreas Olausson har tidigare jobbat ihop som ingenjörer inom industrin. Dessutom driver de en gemensam hemsida där de marknadsför fysiska butiker på nätet.

Med tiden har även en annan idé växt fram; Att starta en egen e-handel. Men istället för att göra på det klassiska sättet, att sälja många olika produkter, valde de att satsa på en egen nisch.

Annons

- Vi såg hur många går in och tittar på Wish och andra billiga sidor, men sen kanske ändå inte köper något. Så vi tänkte att kanske kan man sälja en enda produkt åt gången, som sedan skiftar varje månad, berättar Adam Grundqvist för Ehandel.se.

Första produkten: Smiley-tofflor

Resultatet blev Månadenserbjudande.se, med just det konceptet. Under en månads tid anpassas hela sidan efter en specifik produkt och då säljer de bara den enda produkten. Månaden därpå är det en ny produkt som gäller, och då skiftar sidan utseende och ny information om den nya produkten läggs in.

- Vår första produkt blev faktiskt sådana här smiley-tofflor, som vi lyckades köpa in. Och eftersom det inte är så många som säljer sådana så kommer vi ganska högt upp i sökresultaten på Google, berättar Adam Grundqvist. 

Vill samarbeta med andra e-handlare

På så sätt kan de även sökoptimera sina produkter, är tanken. Men på sikt vill de även samarbeta med andra e-handlare.

- Tanken är att vi ska ta kontakt med andra e-handlare och ha ett samarbete med dem. På så sätt kan vi köpa in produkter som blivit över i andra nätbutiker, säger Adam Grundqvist.

Eventuellt tror han även att det kan finnas utrymme för samarbete med fysiska butiker som inte vågat pröva på konceptet med e-handel.

- Om de ser att en av deras produkter säljer hos oss, så kanske de ändrar sig, tror Adam.

Hur gick det att sälja smiley-tofflorna? Ville folk köpa dem?

Annons

- Nej, de gör ju inte det… Det visade sig att det är en ganska svår produkt, så i fortsättningen ska vi nog ta in olika förbrukningsvaror istället. Men nischen med en vara åt gången är något som vi inte sett någon annanstans innan, så det vill vi ha kvar. 

Adam Grundqvist tänker sig att de i framtiden ska utveckla konceptet och exempelvis ha en egen app. Även videofilmer om den aktuella månadsprodukten tror han skulle kunna vara en rolig grej.

- Det är sånt som större e-handlare inte hinner med eftersom de har så många produkter åt gången som de säljer. Men eftersom vi fokuserar på en, så kan vi lägga desto mer tid på att marknadsföra den. 

Från smiley-tofflor till skidhandskar

Och han berättar att de redan har en idé om vad nästa produkt på Månadserbjudande.se kan bli.

- Det skulle kunna bli skidhandskar! Det här är ju den period på året då folk åker till fjällen, så då behöver man ju det.

Adam påpekar att även skidhandskar är en produkt som inte säljs av så många e-handlare och därmed har goda möjligheter till sökoptimering på Google. På sikt tror han absolut att de kan få affärsidén att gå runt. 

Vad ska ni göra med alla smiley-tofflorna som ni inte lyckas sälja?

- Vi vet inte riktigt, men kanske kan vi spara dem i ett lager och lägga upp dem vid något senare tillfälle när vi växt lite. En favorit i repris, kan man säga, säger Adam Grundqvist och skrattar.

Annons