Ny e-handelsskola fick 200 anmälda direkt

Ska vara gratis och öppen för alla e-handlare.

Plattformsleverantören Quickbutik startar en webbaserad akademi, med gratis kurser för e-handlare. Under namnet Quickbutik Academy, smyglanserades konceptet redan för två veckor sedan och sedan dess har intresset varit stort. Över 200 personer ska redan ha anmält sitt intresse och i dag klockan 12 öppnades sidan för allmänheten.

- Hittills har vi fått en enormt positiv respons. Både nybörjare och de som varit med länge gillar upplägget och säger att de lärt sig nya saker, berättar Azddin Benberkan, vd på Quickbutik i ett pressmeddelande.

Annons

28 kurser ska bli fler

Det kommer att finnas kurser inom tre teman: "Starta upp", "lyft försäljningen" och "tänk stort". I nuläget finns redan 28 kurser, men enligt Azddin Benberkan kommer det att läggas till fler efter hand. För att kunna genomföra projektet har Quickbutik enligt egen utsago samarbetat med flera ämnesexperter och e-handelsprofiler, har fått komma med tips och råd. Bland dessa nämns Anders "AndersIvar" Karlsson från den e-handelsinriktade marknadsföringsbyrån Klota och Sixten Engström från Skyltcentralen och Gardrobsehandel, samt Michael Wahlgren från Pineberry.

- Det finns oerhört mycket kunskap att hämta inom e-handelns olika områden i form av böcker, bloggar och guider. Men utmaningen har varit att hitta dessa och att navigera bland all kunskap. Där kan vi hjälpa till och ser akademin som en brygga ut till alla experterna, säger Azddin Benberkan.

"Academy ska bli startpunkten"

Idén uppstod eftersom Quickbutik tyckte att de själva fick många frågor från e-handlare inom allt från marknadsföring till logistik. Det var något de även noterade i andra forum där e-handlare ofta ställer frågor till varandra om allt möjligt. De tyckte att det behövdes en plats där e-handlare kunde få nya kunskaper.

- Många undrar "hur ska jag tänka, var börjar jag?" och letar efter den röda tråden för att förstå grunderna. Vår ambition är att Academy nu ska bli den startpunkten som man vänder sig till. Där ska man kunna få insikt i var man är, vart man ska och hur man tar sig vidare, förklarar Azddin Benberkan. 

Skippar facktermerna

Han menar också att initiativet delvis är en motreaktion mot den jargong bland vissa e-handlare, som han menar är alltför komplicerad för många att hänga med i.

- Vi vill inkludera fler och prata om webbutiker på ett lättförståeligt sätt, utan massa facktermer. Precis som att vi inte pratar om "molnet", "omnikanaler" och andra tekniska termer när vi pratar om vår plattform, så vill vi hålla språket i akademin på en nivå som alla förstår.

Annons