Annons

Ny e-handelsskola fick 200 anmälda direkt Azddin Benberkan, vd på Quickbutik

Ny e-handelsskola fick 200 anmälda direkt

2018-02-16 13:03

Ska vara gratis och öppen för alla e-handlare.

Plattformsleverantören Quickbutik startar en webbaserad akademi, med gratis kurser för e-handlare. Under namnet Quickbutik Academy, smyglanserades konceptet redan för två veckor sedan och sedan dess har intresset varit stort. Över 200 personer ska redan ha anmält sitt intresse och i dag klockan 12 öppnades sidan för allmänheten.

- Hittills har vi fått en enormt positiv respons. Både nybörjare och de som varit med länge gillar upplägget och säger att de lärt sig nya saker, berättar Azddin Benberkan, vd på Quickbutik i ett pressmeddelande.

28 kurser ska bli fler

Det kommer att finnas kurser inom tre teman: "Starta upp", "lyft försäljningen" och "tänk stort". I nuläget finns redan 28 kurser, men enligt Azddin Benberkan kommer det att läggas till fler efter hand. För att kunna genomföra projektet har Quickbutik enligt egen utsago samarbetat med flera ämnesexperter och e-handelsprofiler, har fått komma med tips och råd. Bland dessa nämns Anders "AndersIvar" Karlsson från den e-handelsinriktade marknadsföringsbyrån Klota och Sixten Engström från Skyltcentralen och Gardrobsehandel, samt Michael Wahlgren från Pineberry.

- Det finns oerhört mycket kunskap att hämta inom e-handelns olika områden i form av böcker, bloggar och guider. Men utmaningen har varit att hitta dessa och att navigera bland all kunskap. Där kan vi hjälpa till och ser akademin som en brygga ut till alla experterna, säger Azddin Benberkan.

"Academy ska bli startpunkten"

Idén uppstod eftersom Quickbutik tyckte att de själva fick många frågor från e-handlare inom allt från marknadsföring till logistik. Det var något de även noterade i andra forum där e-handlare ofta ställer frågor till varandra om allt möjligt. De tyckte att det behövdes en plats där e-handlare kunde få nya kunskaper.

Annons
Annons
- Många undrar "hur ska jag tänka, var börjar jag?" och letar efter den röda tråden för att förstå grunderna. Vår ambition är att Academy nu ska bli den startpunkten som man vänder sig till. Där ska man kunna få insikt i var man är, vart man ska och hur man tar sig vidare, förklarar Azddin Benberkan. 

Skippar facktermerna

Han menar också att initiativet delvis är en motreaktion mot den jargong bland vissa e-handlare, som han menar är alltför komplicerad för många att hänga med i.

- Vi vill inkludera fler och prata om webbutiker på ett lättförståeligt sätt, utan massa facktermer. Precis som att vi inte pratar om "molnet", "omnikanaler" och andra tekniska termer när vi pratar om vår plattform, så vill vi hålla språket i akademin på en nivå som alla förstår.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta