Ny enhet ska få fart på bokjättens digitala affärer

Akademibokhandelskoncernen etablerar en ny enhet för e-handel och digitala tjänster.

I början av året lanserade Akademibokhandeln sin nya sajt. Det var dock inte tal om någon e-handel utan snarare ett försök att underlätta för kunderna, bland annat genom att göra det enklare att se vilka böcker som finns i de olika butikerna och vad de kostar.

Enligt Ola Toresten, idag ansvarig för affärsutveckling på Akademibokhandeln, var lanseringen ett första steg i företagets nya digitala strategi. Nu är det dags för nästa kliv och bokkoncernen meddelar att man inom kort etablerar en ny enhet för e-handel och digitala tjänster.

Annons

Nya digitala satsningar

Den nya enheten omfattar nätbokhandeln Bokus, e-boktjänsten Dito och får också utvecklings- och driftsansvaret för de digitala tjänster som utvecklas under Akademibokhandelns varumärke. Den nya organisationen sätter igång med sitt arbete i augusti och kommer att ledas av just Ola Toresten.

– Vi utvecklar nu vår organisation, för att säkerställa att vi blir framgångsrika i våra offensiva satsningar inom Bokus och Akademibokhandeln. Med Ola Toresten som chef får vi en person i förarsätet, som kombinerar affärsmässighet med ett starkt driv och digital kompetens, säger Maria Hamrefors, VD på Akademibokhandeln.

Annons