Ny forskning: Folk på plats viktigt för framgång utomlands

E-handlare som vill in på en ny marknad gör klokt i att satsa på geografisk närvaro, enligt en ny avhandling.

Inom den växande e-handeln är Sverige många gånger en för liten marknad och många nätbutiker tittar på att närma sig övriga Norden och resten av Europa. Men Internetbaserade bolag som vill satsa på en ny marknad behöver även satsa på marknadsföring i den fysiska världen. I alla fall om man ska tro en ny avhandling från Handelshögskolan i Göteborg.

Enligt avhandlingen, som fått namnet "The internationalizationprocess of Online Service Providers – Geographical perspectives on the emerging online economy”, går det snabbt att expandera utomlands på nätet, men för att få ett bra resultat krävs även insatser offline. Annars finns nämligen risken att kunder inte uppfattar det som att man har kontakt med den lokala marknaden på riktigt.

Annons

– Det är viktigt att inte överskatta Internets effekt för att komma in på en marknad. Personliga relationer är nödvändiga och de aktiviteter som företaget gör i den ”riktiga” geografin är minst lika viktiga som närvaron online, säger Robert Wentrup, avhandlingens författare, i ett pressmeddelande.

Hade förväntat sig det motsatta

Robert Wentrup lyfter fram lokaler, anställda och aktiviteter på plats i landet som viktiga delar om man vill hålla sitt företag konkurrenskraftigt.

- Jag hade förväntat mig att se helt nya mönster för internationaliseringen av online service providers i och med att de anses så fotlösa, men mina resultat visar en närmast motsatt bild, säger han.

Robert Wentrup har doktorerat samtidigt som han har haft jobbet som chef för Business Sweden i Frankrike. Han har tidigare arbetat som handelssekreterare på Sveriges ambassad i Frankrike och Marocko.

Avhandlingen bygger bland annat på intervjuer med personer i ledningen hos nätbaserade företag som har expanderat utomlands.

Annons