Ny frakttjänst vill spara både pengar och miljö

Vill du skicka ett biljardbord eller en traktor över halva landet, men tycker det är för dyrt? Prova Sendus, en ny marknadsplats för transporter. Här kan transportörer lägga bud på varor som behöver fraktas och kunden kan sen välja en lämplig kandidat. Något som förhoppningsvis kan spara både pengar och miljö.

I går kunde vi läsa hur näthandeln kan komma att öka antalet godstransporter i bostadsområden och stadskärnor, något som ökar risken för utsläpp och påverkar miljön. Men nu har tre studenter från Handelshögskolan i Stockholm och KTH lanserat en ny tjänst som förhoppningsvis kan hjälpa till att minska utsläppen.

De har nämligen skapat marknadsplatsen Sendus.se, där transportköpare och transportörer enkelt kan komma i kontakt.

Annons
Annons

– Vi kom på iden när vi hade problem att skicka ett löpband jag sålt på blocket. Jag pratade med några åkare och insåg att de har svårt att få ihop lönsamheten på sin sida också. Sendus ger transportföretag och åkare möjlighet att fylla sina bilar och skaffa nya kunder. Samtidigt vill vi göra marknaden mer tillgänglig för kunden, säger Anders Eriksson, grundare av Sendus.

Som en omvänd auktion

Tjänsten fungerar som så att de som är i behov av transport, gratis och enkelt lägger upp det som behöver transporteras. Sendus nätverk av transportörer lägger sedan bud på uppdraget i en omvänd auktion. Och när kunden är nöjd med transportör och pris, accepterar kunden budet och transporten kan genomföras.

– Sendus hjälper till att öka fyllnadsgraden på sträckor där transportören redan skall åka. På så sätt kan de sänka sitt pris och samtidigt värna om miljön. Mer effektiva sträckor leder till färre fordon på vägarna och färre fordon leder till minskade koldioxidutsläpp, säger Anders Eriksson.

Tjänsten ser ut att vara mycket enkel att använda. Och även om majoriteten av e-handlare förmodligen inte har någon användning av den, så kan tjänsten nog vara till nytta om man behöver frakta lite tyngre grejer.

 
Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!