Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ska göra det enklare för kreativa danskar att sälja sina varor på nätet.

En plats där man kunde lägga upp sina produkter utan att behöva bekymra sig om tekniken. Det var ambitionen när Jon Lundby drog igång den nya marknadsplatsen Salla.dk, som riktar sig till kreativa danskar som vill komma igång eller få fart på sin onlineförsäljning.

"Ett stort arbete att få upp sin e-handel" 

Lundby räknar i ett pressmeddelande upp domäner, webbhotell, hemsidor, design och betallösningar som saker som annars kan få även den mest entusiastiske e-handelsamatören att tappa modet.

Annons

- Jag har själv sålt varor online, och varje gång har det varit ett stort arbete att få upp sin e-handel och komma igång med försäljningen. Jag har dessutom pratat med flera bekanta, som också har försökt att sälja på nätet, men som i slutändan har lagt mer pengar på att få igång en hemsida än på att göra produkterna, säger han.

Salla.dk står för hemsida, betalning och teknik, medan e-handlaren själv ansvarar för att se till att varorna skickas till kunderna. E-handlare som vill sälja på Salla får betala nio procent av försäljningspriset till marknadsplatsen. Jon Lundby jämför med affärsmodellerna som Air BnB och Uber använder sig av, men drar också paralleller till marknadsplatser som eBay.

Måste vara unika produkter 

För att få säljas på Salla måste de aktuella produkterna vara handgjorda eller antika.

- I delningsekonomin handlar transaktionerna inte bara om pengar, utan också om förbindelser mellan människor. Utöver att ge våra kunder en unik produkt, vill vi ge dem en unik historia och upplevelse. Därför ger vi butikerna möjlighet att kommunicera på ett personligt sätt med sina kunder, säger Jon Lundby.

Enligt Sallas pressmeddelande är Salla.dk tillgängligt för butiksregistreringar från och med i dag. 

Annons