Ny mobil marknadsplats tar in över 40 miljoner

Ska tilltala Snapchat-anhängare och Generation Z.

Yeay heter en ny app som hoppas göra ett avtryck på e-handelsscenen. Företaget grundades av Melanie Mohr 2015 och appen sägs vara den första globala marknadsplatsen för att sälja saker genom videoklipp. Vi snackar vertikala videor i sann Snapchat-anda och vad vi förstår är det endast video som gäller, inget trams med statiska bilder.

Melani ska ha inspirerats av shoppingkanaler i stil med TV-shop i kombination med hennes barns fascination över tjänster som Snapchat och Musical.ly.

Annons

4,9 miljoner dollar

Appen har laddats ner en halv miljon gånger och har nu 100 000 registrerade användare. Den har hela världen som sin marknad men företagets huvudkontor och hemmamarknad är Tyskland.

Sajten TechCrunch meddelar nu att Yeay tar in 4,9 miljoner dollar (ca 42 miljoner kronor) i riskkapital från Grazia Equity, Mountain Partners och Deutsche Telekoms tidigare VD René Obermann.

Gen Z ogillar influencer marketing

Yeay hoppas bli ett Ebay för Generation Z och riktar sig till de i åldern 12-18 år. I dagsläget tjänar företaget bakom appen inga pengar. Betalningen sker via PayPal och leveransen får säljaren själv lösa. Det är även helt gratis att lägga upp saker till försäljning i appen.

Utöver att eventuellt försöka tjäna pengar på listningar via betalsätt eller leveranstjänster så hoppas Yeay på att kunna bli ett alternativ till influencer marketing. Enligt Yeay ska nämligen Gen Z, som de kallas, inte alls gilla denna typ av marknadsföring.

- Influencer-marknadsföring är trasigt. Det fungerade för millenniumgenerationen men inte för Gen Z. Yeays undersökning visar att cirka 80 procent av tonåringarna idag inte litar på varumärken på sociala medier, så det är dags för en ny väg. Buskapet måste komma från influencers som är exalterade över varumärken och som skapar innehåll själva, inte utifrån varumärken som når ut till dem, säger Melanie Mohr till TechCrunch.

Annons