Annons

Ny ökning för svensk e-handel: Allt fler möbler inhandlas online

Ny ökning för svensk e-handel: "Kommer att bli stort rekord"

2017-11-01 10:09

Konsumtionen ökade med 16 procent i september.

I vårt senaste analysbrev kunde vi berätta att september (även om augusti var snäppet starkare) blev en riktig toppenmånad för svensk e-handel. Intäkterna ökade under månaden med 19 procent jämfört med samma månad förra året, och antalet order steg under samma period med hela 24 procent. Samtidigt gjordes 12 procent fler besök i de svenska e-handelsbutikerna jämfört med september året innan.

63% e-handlade i september

Nu presenterar PostNord sina siffror för september, och logistikföretaget kan konstatera att e-handelskonsumtionen under månaden ökade med 16 procent. Totalt ska 63 procent av svenskarna ha e-handlat minst en gång under september månad, vilket PostNord menar är en siffra som har legat stabil under hela året.

- Andelen konsumenter som e-handlar har legat stabilt på cirka 6 av 10 under året. Däremot ökar alltid andelen inför julen, där bekvämligheten blir än viktigare. Det blir också spännande att se hur mycket större genomslag Black Friday, den stora readagen, får inför julhandeln i år. Jag tror att det kommer bli ett stort rekord, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.

Skönhet och hälsa populärt

Mode, skönhetsprodukter och hälsorelaterade varor var enligt PostNord tillsammans med böcker och media de kategorier som gjorde bäst ifrån sig i september. Barnartiklar och leksaker gick det dock sämre för. Jämfört med september 2016 hade dagligvaror, heminredning, möbler och sportartiklar ökat mest. Andelen svenskar som e-handlar från utlandet låg i september på 18 procent.

Annons
Annons

PostNords siffror kommer från rapporten E-barometern Konsument, som i sin tur uppges bygga på en konsumentundersökning med “cirka 1500 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år”.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons
Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons
Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta