Ny onlinekatalog gör det enklare att hitta grossister

Nystartade Lookboard vill överbrygga gapet mellan e-handlare och småskaliga leverantörer. Med sin webbplats vill man fungera som en grossistkatalog på nätet och effektivisera köpprocessen. Det genom att exponera e-handlare för ett bredare utbud av produkter än de skulle kunna få tag i på egen hand.

Men Lookboard gynnar inte bara e-handlare som vill hitta nya produkter att sälja, man ger samtidigt mindre kända designers och tillverkare chansen att bli upptäckta i en större skala. De mest populära kategorierna på sajten är kategorier som heminredning, kläder, konst, teknik, smycken och mat.

– Den tekniska infrastrukturen för grossisthandel mellan företag är förfallen. Den bygger fortfarande på penna, papper och fax. Hela branschen arbetar fortfarande med mässor och med att knacka dörr. Det är dags för den att komma ikapp andra branscher och modernisera sin teknik, säger Lookboards grundare och vd, Duy Huynh.

Annons

Lookboard påminner till stor del om en traditionell e-handelssajt och behandlaren köparen som en vanlig konsument. När en köpare registrerar sig får de svara på ett antal frågor så att sajten kan filtrera fram relevanta produkter som köparen kan vara ute efter. Allt eftersom köparen använder sajten förfinas förslagen ytterligare baserat på vilka produkter de kollar på.

Rationaliserat processen

Sajten lanserades fullt ut i mars och i dagsläget har 3000 köpare och 4800 säljare med över 50 000 produkter registrerat sig.

Lookboard är gratis att använda för säljare men sajten lägger till 10 procent på det pris som köparen betalar. Man har valt att hålla designen väldigt enkel och avskalad. Enligt Duy Huynh beror det på att många leverantörer inte är så tekniskt kunniga.

Man har även inkluderat ett antal verktyg som ska underlätta för återförsäljare, bland annat en funktion som liknar Google Docs som gör det möjligt för flera personer att jobba med samma uppgifter.

Det finns även en funktion som gör det möjligt för handlare att exportera Excel-filer med standardiserad produktinformation och högupplösta bilder utan att behöva kontakta säljaren.

– Det tar mycket tid att arbeta med en leverantör, få produktinformation och be dem att skicka högupplösta bilder, något som ofta får köparen att ge upp. Vi rationaliserade processen på ett och samma ställe, så att köparen kan klicka på en knapp och exportera de uppgifterna, säger Duy Huynh.

Annons

 

Källa: TechCrunch

Annons