Ny organisation vill sätta oseriösa aktörer på plats

Nätbutiker och designerkopior av möbler har varit en het potatis i vår. Samtidigt som det finns seriösa aktörer som jobbar i en laglig gråzon, har det också förekommit butiker som lurat sina kunder på både pengar och möbler. Det hoppas en ny branschorganisation sätta stopp för i framtiden.

Nätbutiker som säljer designkopior har fått en hel del negativ press på sistone. Ikon M stängdes ner efter miljonböter och InkClub-miljonären Lennart Nybergs e-handelsbolag Designers Revolt, har lagts på is efter lagändringar i Storbritannien.

Men medan Designers Revolt och Ikon M verkar ha bedrivit fungerande nätbutiker i en laglig gråzon, så har det funnits mindre seriösa aktörer på marknaden. Nätbutiken Infurn med kontor i London hann samla på sig närmare 300 klagomål hos Konsumentverket gällande uteblivna leveranser och återbetalningar, innan den stängdes ner.

Annons

All denna negativa press har fått engelska tillverkare av replikamöbler att samla sig och skapa en egen branschorganisation, Replica Furniture Association (RFA). Bakom organisationen står Chris Diemers, direktör på VOGA.com som säljer replikamöbler på kända designers.

– Replica Furniture Association är ett kollektiv av ansvariga, seriösa återförsäljare som jobbar med en strikt etisk kod och yrkesetik. Vi har valt att skapa detta för att försöka skapa förtroende till våra kunder och till de som är intresserad av replikamöbler, säger Chris Diemers.

EU-dom kan kräva ändringar

I England är det helt lagligt att sälja kopior av designerklassiker eftersom upphovsrätten i Storbritannien är 25 år jämfört med exempelvis 75 år i Sverige, och 70 år i Danmark. Men tillverkarna i Storbritannien kämpar inte bara med trovärdigheten gentemot kunderna, De har också fått EU på halsen.

En EU-dom har nämligen fastställt att Storbritannien måste anpassa sig till de regler som gäller i andra EU-länder. Det är dock ännu inte fastställt när förändringen ska börja gälla och fram tills det är klart fortsätter Voga och andra tillverkare att sälja kopior. Precis som RFA fortsätter sitt arbete med att återuppbygga deras rykte.

För att göra så har man tagit fram ett antal punkter som medlemmarna i organisation måste uppfylla. Bland annat måste företagen måste kontaktbara via telefon och/eller e-post/chatt under normal kontorstid, ha en hög grad av kundnöjdhet, rättvisa och rimliga policies för returer samt en beprövad finansiell stabilitet.

– Vi har kontaktat 20 företag som vi vet håller den standard som vi kräver och vi håller just nu på att utvärdera de olika företagen och har en dialog om hur vi ska utveckla detta samarbete i framtiden. Visionen är att alla de företag som håller denna standard och som därmed blir medlemmar i RFA ska ha en synlig RFA-logga på sin hemsida så att kunderna direkt ska kunna se vilka företag som är legitima, säger Chris Diemers.

Annons