Rapport: 100% av svenskarna vill ha personliga erbjudanden

Svenska konsumenter vill gärna se personliga erbjudanden men är samtidigt rädda för hur deras personliga information hanteras, enligt en rapport från CapGemini.

Enligt en ny undersökning från konsultbolaget Capgemini är 100 procent av svenskarna för personaliserade köperbjudanden, men lika många oroar sig samtidigt över dataintegritet och är därför restriktiva med att delge information om sig själva. Det gör svenskarna extrema, enligt företaget, som hävdar att motsvarande siffror globalt är att 80 procent vill se personliga erbjudanden och att 93 procent oroar sig för säkerhet kring sitt dataanvändande.

– Kunderna vill ha mer personaliserade erbjudanden, men är samtidigt restriktiva med att dela med sig av sin personliga data. Man litar inte på att företagen skall vara varsamma med informationen eller hur den används, säger Håkan Erander, ansvarig för Retail & Consumer Products på Capgemini Consulting.

Annons

Vill inte bli kartlagda

Det som konsumenter enligt rapporten har allra svårast för är bristfällig datasäkerhet (76 %) och påträngande beteenden från återförsäljare (51%). Många är också negativa till företag som på olika sätt kartlägger kundens köpvanor och konsumentbeteenden utan att göra det klart på förhand. Och det är bara 14 procent av de undersökta detaljhandelsföretagen som får positiva reaktioner både för sina personaliserade erbjudanden och för sitt arbete med datasäkerhet.

- För att bli framgångsrika behöver företagen bli duktiga på de analyser som görs för att skapa personliga erbjudanden, men minst lika viktigt är att skapa förtroende bland kunderna om att man är att lita på vad gäller hanteringen av deras personliga information. Kännetecken för de ledande företagen är kundvärde, transparens och enkelhet, säger Håkan Erander på Capgemini Consulting.

Capgemini Consultings rapport ”Privacy Please: Why Retailers Need to Rethink Personalization” bygger på en studie där 220 000 kundreaktioner på sociala medier kopplade till 65 stora detaljhandelsföretag har undersökts.

Annons