Ny rapport: Över hälften vill slippa reklam i sociala medier

Men reklam på Facebook ses som mest okej.

När vi för några veckor sedan tog en ny titt på vad svenska e-handlare har för sig på sociala medier kunde vi konstatera att Facebook fortfarande är det sociala forum som används allra mest även om Instagram sakta men säkert flyttar fram positionerna.

8% vill se reklam på Instagram

Med tanke på Facebooks dominans kommer här goda nyheter för de e-handlare som även använder Facebook för att sprida köpt marknadsföring. Enligt en ny undersökning som Sveriges Annonsörer har gjort ihop med Novus, är svenskarna mest positiva till reklam på just Facebook.

Annons

22 procent av de som deltog i undersökningen tyckte att Facebook var mest okej att mötas av reklam på. På andra och tredje plats kom Youtube och Instagram med 18 respektive 8 procent av rösterna.

"Irrelevant reklam kan ge motsatt effekt"

Men de flesta vill inte mötas av reklam i något socialt forum alls. 54 procent svarade “inget” när de tillfrågades på vilken plattform de helst såg reklam.

- Reklam i sociala medier kan vara väldigt effektivt då annonsörer har möjlighet att nå specifika målgrupper, men alltför mycket reklam och irrelevant reklam kan ha motsatt effekt. Sociala medier konsumeras också mycket i mobilen, något som många ser som privat och det ställer extra krav på att reklamen är bra och relevant, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

De aktuella siffrorna bygger på totalt 1045 webbintervjuer som genomfördes av Novus i maj i år. 

Annons