Annons

Ny rapport: Över hälften vill slippa reklam i sociala medier Många vill slippa reklam när de socialiserar på nätet

Ny rapport: Över hälften vill slippa reklam i sociala medier

2017-08-01 09:22

Men reklam på Facebook ses som mest okej.

När vi för några veckor sedan tog en ny titt på vad svenska e-handlare har för sig på sociala medier kunde vi konstatera att Facebook fortfarande är det sociala forum som används allra mest även om Instagram sakta men säkert flyttar fram positionerna.

8% vill se reklam på Instagram

Med tanke på Facebooks dominans kommer här goda nyheter för de e-handlare som även använder Facebook för att sprida köpt marknadsföring. Enligt en ny undersökning som Sveriges Annonsörer har gjort ihop med Novus, är svenskarna mest positiva till reklam på just Facebook.

22 procent av de som deltog i undersökningen tyckte att Facebook var mest okej att mötas av reklam på. På andra och tredje plats kom Youtube och Instagram med 18 respektive 8 procent av rösterna.

Annons
Annons

"Irrelevant reklam kan ge motsatt effekt"

Men de flesta vill inte mötas av reklam i något socialt forum alls. 54 procent svarade “inget” när de tillfrågades på vilken plattform de helst såg reklam.

- Reklam i sociala medier kan vara väldigt effektivt då annonsörer har möjlighet att nå specifika målgrupper, men alltför mycket reklam och irrelevant reklam kan ha motsatt effekt. Sociala medier konsumeras också mycket i mobilen, något som många ser som privat och det ställer extra krav på att reklamen är bra och relevant, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

De aktuella siffrorna bygger på totalt 1045 webbintervjuer som genomfördes av Novus i maj i år. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons
Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Annons
Annons
Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta