Ny rapport: Överflöd av val stoppar många e-handelsköp

Beslutsångesten kan utnyttjas för att vinna över Amazon.

Plattformen Episerver har genomfört en global undersökning med totalt 4 500 e-handelskonsumenter. Det talas ofta om att konsumenterna vill ha fler valmöjligheter men en slutsats, som Episerver gör av sin undersökning, är att det kan bli för mycket av det goda.

- Trots intensiv aktivitet från digitala shoppare med konstant tillgång till köpkanaler, så väljer nära hälften, 46 procent, att inte slutföra sina e-handelsköp. Orsaken är att det finns för många val, skriver Episerver i ett pressmeddelande.

Annons

En fjärdedel av alla konsumenter ska dagligen studera produkter i sina smartphones, och nära hälften gör det flera gånger i veckan.

- För att förstå vad alla val innebär granskar cirka en tredjedel, 35 procent, en produkt tre eller flera gånger innan de beslutar sig för att köpa. Hela 87 procent jämför också produkter på en varumärkes- eller återförsäljarsajt med vad de finner på Amazon, skriver Episerver.

"Obeslutsamhet utgör en möjlighet"

Marknadsplatser är en populär destination i köpresan och 46 procent av surfarna som söker efter en särskild produkt vänder sig först till marknadsplatser. De som inte vet vad de vill ha är dock inte lika dragna till dessa.

- Bland shoppare som inte söker en särskild produkt är det endast 39 procent som startar med marknadsplatser som Amazon, Walmart och eBay. Detta stadium av obeslutsamhet utgör en möjlighet för återförsäljare, eftersom konsumenterna uppger att endast 20 procent av deras inköp är planerade.

E-handlare sägs kunna utnyttja kundernas obeslutsamhet genom att minska den “avskräckande effekt som de många valen innebär”.

- Upplevelsedriven e-handel med produktutbildning, personaliserat innehåll, bra sökfunktioner och lätt genomförbara köp med stöd i flera kanaler, liksom rekommendationer av personer som är relevanta för konsumenten och prestandan hos själva sajten kan göra hela skillnaden.

Annons