Annons

Ny rapport: Överflöd av val stoppar många e-handelsköp

Ny rapport: Överflöd av val stoppar många e-handelsköp

2019-04-03 08:41

Beslutsångesten kan utnyttjas för att vinna över Amazon.

Plattformen Episerver har genomfört en global undersökning med totalt 4 500 e-handelskonsumenter. Det talas ofta om att konsumenterna vill ha fler valmöjligheter men en slutsats, som Episerver gör av sin undersökning, är att det kan bli för mycket av det goda.

- Trots intensiv aktivitet från digitala shoppare med konstant tillgång till köpkanaler, så väljer nära hälften, 46 procent, att inte slutföra sina e-handelsköp. Orsaken är att det finns för många val, skriver Episerver i ett pressmeddelande.

En fjärdedel av alla konsumenter ska dagligen studera produkter i sina smartphones, och nära hälften gör det flera gånger i veckan.

- För att förstå vad alla val innebär granskar cirka en tredjedel, 35 procent, en produkt tre eller flera gånger innan de beslutar sig för att köpa. Hela 87 procent jämför också produkter på en varumärkes- eller återförsäljarsajt med vad de finner på Amazon, skriver Episerver.

"Obeslutsamhet utgör en möjlighet"

Marknadsplatser är en populär destination i köpresan och 46 procent av surfarna som söker efter en särskild produkt vänder sig först till marknadsplatser. De som inte vet vad de vill ha är dock inte lika dragna till dessa.

Annons
Annons
- Bland shoppare som inte söker en särskild produkt är det endast 39 procent som startar med marknadsplatser som Amazon, Walmart och eBay. Detta stadium av obeslutsamhet utgör en möjlighet för återförsäljare, eftersom konsumenterna uppger att endast 20 procent av deras inköp är planerade.

E-handlare sägs kunna utnyttja kundernas obeslutsamhet genom att minska den “avskräckande effekt som de många valen innebär”.

- Upplevelsedriven e-handel med produktutbildning, personaliserat innehåll, bra sökfunktioner och lätt genomförbara köp med stöd i flera kanaler, liksom rekommendationer av personer som är relevanta för konsumenten och prestandan hos själva sajten kan göra hela skillnaden.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta