SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Collector Bank
Ny rapport: så ser framtiden ut för e-handel inom B2B

Ny rapport: så ser framtiden ut för e-handel inom B2B

2019-01-25 13:25

Om inte svenska B2B-företag börjar satsa på en effektiv e-handel är risken stor att kunderna väljer en internationellt aktör. Det menar Jonas Ogvall, ansvarig för Collector Banks årliga 
e-handelsrapport Convert 2019.

Collector Banks e-handelsrapport som är genomförd av Kantar Sifo, är den mest omfattande i sitt slag. Den ger en unik inblick i företagens inställning till e-handel och viktiga insights för de bolag som vill optimera sin e-handel men inte riktigt vet hur de ska gå till väga.

Rapporten visar att en övervägande majoritet av såväl de svenska partihandelsföretagen som deras kunder tror att e-handeln kommer att öka. Men bara vart fjärde partihandelsföretag erbjuder e-handel och ytterst få är renodlade e-handelsföretag.

Undersökningen, som bygger på telefonintervjuer med 100 partihandelsföretag och 300 företag som köper varor eller tjänster via e-handel, visar att viljan att handla över nätet är stor:

  • En femtedel av företagen uppger att de gör merparten av sina inköp via e-handel i dag.
  • En tredjedel tror att deras inköp kommer att öka det närmaste året.

Men, trots det stora intresset för att handla över nätet är det fortfarande en outvecklad tjänst hos många säljande företag. Så få som vart fjärde partihandelsföretag säljer sina varor via e-handel i dag.

”Bland dessa multikanalföretag är det en förvånansvärt liten andel av försäljningen som sker via e-handel – knappt en sjättedel. Det här är dock något som företagen tror kommer att öka – i snitt med 24 procent de kommande tre åren. Men det behöver gå ännu snabbare och många fler företag måste våga ta täten”, säger Jonas Ogvall.

Jonas Ogvall 

Enligt honom finns det stora möjligheter att öka sin omstättnin för den som förstår kraften i att sälja sina varor och tjänster över nätet.

”Företagsmarknaden är van att handla internationellt och för de som satsar finns helt nya marknader att erövra. På samma sätt finns det en risk för de företag som väljer bort e-handeln – att köparna istället väljer en internationell aktör eller gör sina inköp på konsumentsajter”, avslutar Jonas Ogvall.

Ta del av rapporten här!

Om Collector Bank: 
Vi på Collector Bank vill att du ska behålla relationen med kunden genom hela köpresan. Det skapar bättre förutsättningar för att bygga lojalitet och stärka ditt varumärke. Vi kallar det innovativa betallösningar som konverterar.

 

Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta