Ny spärrtjänst ska minska bedrägerierna på nätet

Id-kapning är en av de vanligaste formerna av bedrägeribrott på nätet. Därför lanserar kreditupplysningsföretaget UC, eSpärr, en tjänst som vänder sig till både privatpersoner och e-handlare. Förhoppningarna är att tjänsten ska bli standard på marknaden.

Antalet bedrägerier på nätet där någon handlar varor och tjänster i någon annans namn, även kallat id-kapning, ökar lavinartat. Den kraftiga ökningen av antalet personer som spärrar sig som en följd av identitetskapning är ett tydligt tecken på att det blivit ett allvarligt samhällsproblem.

Därför har kreditupplysningsföretaget UC lanserat tjänsten eSpärr. Något som innebär att privatpersoner kan spärra sitt personnummer från att användas vid handel hos e-butiker som är anslutna till tjänsten.

Annons

– Alla som blivit utsatta vill kunna spärra sitt personnummer i förebyggande syfte. Tack vare eSpärr kan vi nu erbjuda den möjligheten. eSpärr är en helt ny tjänst som är i ett uppbyggnadsskede och vi ansluter hela tiden fler och fler e-handlare. Vår målsättning är att eSpärr ska bli standard på marknaden, säger Anna Bülow, UC:s expert inom antibedrägeri och chef för UC:S konsumenttjänster.

Prislista efter omsättning

För privatpersoner är tjänsten kostnadsfri och att registrera sitt personnummer, samt att slå på eller av sin spärr görs enkelt via eSparr.se. När en privatperson spärrat sitt personnummer med eSpärr kommer alla anslutna e-handlare att kontrollera att personnumret inte används vid något köp.

Om en person som spärrat sig själv vill genomföra ett köp går det att häva sin spärr tillfälligt. För e-handlare som vill ansluta sig kommer det att kosta en slant men förhoppningsvis minskar man risken att bli utsatt för bedrägerier där någon olovligen beställer varor och tjänster med hjälp av någon annans personnummer.

– eSpärr är en väldigt kostnadseffektiv tjänst och för att göra det så enkelt som möjligt har vi en prislista baserat på företagets omsättning. Det innebär e-handlaren får ett fast månadspris för att alltid kunna ha full koll på sina kostnader, säger Anna Bülow.



Källa: Press

Annons