Ny startup tar in 4,5 miljoner – ska fixa frisörernas e-handel

"Ett moln med frisörtjänster".

Almi Invest meddelar idag att de tillsammans med en grupp affärsänglar har gått in med totalt 4,5 miljoner kronor i Geselle Group. Företaget, vars namn ska vara inspirerat av det gesällbrev som frisörer får efter avlagt behörighetsprov, ska utveckla en digital plattform för fristående frisörbolag.

"E-handel och andra digitala verktyg"

Den nya plattformen, som förstås inkluderar e-handel, hoppas kunna koppla samman många fristånde frisörer så att de tillsammans kan bli Nordeuropas största oberoende kedja.

Annons

- Se Geselle som ett moln med frisörtjänster. Vi vill samla eliten bland Nordeuropas frisörföretag under ett kraftfullt varumärke. Genom vår digitala plattform Geselle One kommer såväl nya som befintliga salonger över en natt kunna få tillgång till såväl e-handel som alla andra digitala verktyg de behöver. Vi är väldigt stolta över att Almi visar det här förtroendet för oss, säger Reine Johansson, VD och grundare på Geselle Group, i ett pressmeddelande.

"Onlinebokning och en egen app"

Reine Johansson ska ha en bakgrund som bland annat försäljningschef på mobiloperatören Tre och vd för varuhuskedjan Babyproffsen. Han ska ha sett möjligheten att nu applicera de stordriftsfördelar, som finns inom andra typer av retail, på frisörbranschen.

- Geselle vill bygga ett nätverk av fristående frisörer där även mindre aktörer får tillgång till en komplett svit av digitala verktyg för e-handel, onlinebokning, en egen app, personalliggare, kundhanteringssytem, kontantfri betalning, centralt lager och förmånliga, centralt förhandlade avtal med leverantörer för enkel åtkomst av ett produkter från både externa och egna varumärken, skriver företaget om tjänsten.

Kapitaltillskottet kommer att användas till utveckling av den digitala plattformen och för internationell lansering. Almi Invest ska stå för två av de 4,5 miljoner kronor som företaget nu får in.

Annons