Ny tjänst vill göra det enklare att sälja via bloggar

Svenska Clickbroker är tjänsten som ska göra det enkelt för entreprenörer att sälja digitalt innehåll som e-böcker och programvara via sociala medier. Nu ska Clickbroker lansera sin sociala e-handelslösning globalt efter att ha fått in 16 miljoner kronor i riskkapital.

Marknaden för digitalt innehåll växer kraftigt och digitala produkter väntas omsätta 10 miljarder dollar under 2013. I våras lanserade Clickbroker sin tjänst i Sverige som gör det möjligt för säljare av digitalt innehåll att använda twittrare och bloggare som försäljningskanal.

– Över hälften av alla som twittrar rekommenderar andras produkter och webbplatser i sina inlägg. Clickbroker är världens första enkla sätt för dem att få betalt för den rekommendationen. Affiliatemarknadsföring är en beprövad modell, men har varit förbehållen de stora marknadsavdelningarna. Vårt system för social e-handel ger nu samma styrka till individuella säljare, säger Henrik Wästlund, VD och grundare av Clickbroker.

Annons

Planerar att expandera globalt

Med hjälp av Clickbroker kopplas säljaren som behöver kunder ihop med bloggaren eller twittraren som i sin tur rekommenderar produkten till sina läsare och följare. Som säljare kan man lägga sina produkter på Clickbrokers marknadsplats så att affiliates och bloggare kan välja och vraka.

Säljaren bestämmer själv provisionen på produkten som marknadsföraren får vid varje försäljning som sker genom Clickbrokers annonslänk. Säljaren har sin egen hemsida för produkterna men Clickbroker står för betallösningen och att den digitala produkten levereras. För det tar Clickbroker i sin tur 20 procent på varje försäljning.

Efter att ha fått in 16 miljoner i riskkapital ska bolaget nu expandera internationellt. Bakom investeringen står ESCO Marginalen AB.

– Digitalt innehåll är ett oerhört intressant segment och dessutom klimatsmart. Självklart är vinstmarginalen attraktiv men det intressanta är de många betalströmmarna. Clickbrokers betallösning förenklar för nya internetentreprenörer som kanske inte hade kunnat ta sig in på marknaden annars. Det är också imponerande att företaget faktiskt får in sina intäkter innan de tagit några kostnader för produkterna, säger Ewa Glennow, VD för ESCO Marginalen, som nu också går in i bolagets styrelse.

Den senaste tiden har vi fått se fler aktörer som vill ta en del av den digitala kakan. Vi skrev för bara någon vecka sedan om Gumroad som även de vill hjälpa till att kränga digitala alster på nätet.

 

Källa: Press

Annons

Annons