Annons

Ny tjänst hjälper till med trädgårdsarbetet på nätet

Ny tjänst hjälper till med trädgårdsarbetet på nätet

2014-02-03 10:43

Våren närmar sig, och det är dags att planera årets frösådd. Tyvärr får man inte se resultatet förrän till sommaren, när det är för sent att rätta till eventuella misstag. Ett problem Fröhäxan vill råda bot på. En webbtjänst som föreslår växter för just din rabatt, och visar bilder på olika kombinationer som sedan kan beställas hem i webbshoppen.

Den första februari lanserades Fröhäxan. En webbtjänst där du kan skapa din egen, personliga blandning av blommor och se resultatet direkt på skärmen. Tjänsten föreslår automatiskt sorter som passar förutsättningarna i just din trädgård.

Men man kan också blanda förslagen med sina egna favoriter, eller be om tips i en annan färgskala. För varje ändring skapas automatiskt en ny bild, så att du kan se hur det ser ut. Själva webbtjänsten är gratis att använda, och när man är nöjd med sin trädgårdskreation, kan man handla de fröer man är intresserad av i webbshoppen.
– Jag har själv saknat en sådan här tjänst. Det finns så många olika frösorter, och man måste tänka på färgskalor, växthöjder och ljusförhållanden. Det slutar ofta med att man blir helt matt och beställer ringblomma och tagetes precis som vanligt, för enkelhets skull. Tanken med Fröhäxan är att låta datorn ta hand om grovjobbet, så att vi människor får fokusera på det kreativa, att upptäcka nya växter och visuella kombinationer, säger Gunnar Gunnarsson på Antak AB, företaget som utvecklat Fröhäxan.

Helheten är viktig

Idén till tjänsten kom helt enkelt för att Gunnar, som även är trädgårdshobbyist sedan många år, ville att det skulle vara enkelt och roligt att välja växter till trädgården. Och leverantörernas produktlistor är enligt hans tycke inte särskilt inspirerande. En platt lista med tusen frösorter, sorterade i alfabetisk ordning.
– Är det meningen att man ska läsa igenom den? Själv tröttnade jag strax innan Atlasblomma. Jag tänkte att det måste finnas ett roligare sätt att utforska sortimentet. Dessutom tyckte jag att det var svårt att göra ett planeringsschema, det är många saker att tänka på. Helheten måste se bra ut, men hur ska man veta det om man inte får se den? Det är som att försöka välja kläder i ett mörkt provrum, säger Gunnar Gunnarsson.
Vill du experimentera med olika blomkombinationer och rabatter så finner du den nya tjänsten här.
 
Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta