Annons

Ny tjänst hjälper till med trädgårdsarbetet på nätet

Ny tjänst hjälper till med trädgårdsarbetet på nätet

2014-02-03 10:43

Våren närmar sig, och det är dags att planera årets frösådd. Tyvärr får man inte se resultatet förrän till sommaren, när det är för sent att rätta till eventuella misstag. Ett problem Fröhäxan vill råda bot på. En webbtjänst som föreslår växter för just din rabatt, och visar bilder på olika kombinationer som sedan kan beställas hem i webbshoppen.

Den första februari lanserades Fröhäxan. En webbtjänst där du kan skapa din egen, personliga blandning av blommor och se resultatet direkt på skärmen. Tjänsten föreslår automatiskt sorter som passar förutsättningarna i just din trädgård.

Men man kan också blanda förslagen med sina egna favoriter, eller be om tips i en annan färgskala. För varje ändring skapas automatiskt en ny bild, så att du kan se hur det ser ut. Själva webbtjänsten är gratis att använda, och när man är nöjd med sin trädgårdskreation, kan man handla de fröer man är intresserad av i webbshoppen.
– Jag har själv saknat en sådan här tjänst. Det finns så många olika frösorter, och man måste tänka på färgskalor, växthöjder och ljusförhållanden. Det slutar ofta med att man blir helt matt och beställer ringblomma och tagetes precis som vanligt, för enkelhets skull. Tanken med Fröhäxan är att låta datorn ta hand om grovjobbet, så att vi människor får fokusera på det kreativa, att upptäcka nya växter och visuella kombinationer, säger Gunnar Gunnarsson på Antak AB, företaget som utvecklat Fröhäxan.

Helheten är viktig

Idén till tjänsten kom helt enkelt för att Gunnar, som även är trädgårdshobbyist sedan många år, ville att det skulle vara enkelt och roligt att välja växter till trädgården. Och leverantörernas produktlistor är enligt hans tycke inte särskilt inspirerande. En platt lista med tusen frösorter, sorterade i alfabetisk ordning.
– Är det meningen att man ska läsa igenom den? Själv tröttnade jag strax innan Atlasblomma. Jag tänkte att det måste finnas ett roligare sätt att utforska sortimentet. Dessutom tyckte jag att det var svårt att göra ett planeringsschema, det är många saker att tänka på. Helheten måste se bra ut, men hur ska man veta det om man inte får se den? Det är som att försöka välja kläder i ett mörkt provrum, säger Gunnar Gunnarsson.
Vill du experimentera med olika blomkombinationer och rabatter så finner du den nya tjänsten här.
 
Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta