Annons

Ny tjänst gör det möjligt att överklaga begagnatköp

Ny tjänst gör det möjligt att överklaga begagnatköp

2015-10-01 13:45

Swiftcourt hjälper till att lösa tvister som kan uppstå mellan köpare och säljare på nätet. Nu lanserar man en ny tjänst som gör det möjligt att säkra sig från dåliga begagnatköp.

I början av 2014 lanserades Swiftcourt, en tjänst där privatpersoner eller företag som befinner sig i en tvist kan få en preliminär bedömning och ett förhandsavgörande på tvisten. Sedan dess har man uppdaterat konceptet med bland annat en digital skiljedomstol.

Nu lanseras ytterligare en tjänst som ska göra det möjligt att köpa begagnat utan åka på en riktig blåsning genom att teckna ett köpeavtal med hjälp av Swiftcourt.

– Att bli blåst på ett begagnatköp som är värt några tusen kronor kan vara ett allvarligt problem för en privatperson. Men i princip inga tvister som gäller köp för under 100 000 kronor dyker upp i rätten eftersom det är väldigt dyrt och tar flera månader att driva sådan process. Och det är här vi erbjuder en helt ny lösning, säger Johan Hedén Hultgren, vd på Swiftcourt.

Beslut inom sex veckor

Konceptet är enkelt. En köpare och säljare kommer överens om detaljerna och skapar ett köpeavtal på Swiftcourts hemsida. Det hela kostar 50 kronor och när båda parter har godkänt avtalet är det bara att genomföra affären.

Annons
Annons

Om någon part inte håller vad som lovats är det sedan möjligt att överklaga köpet utan kostnad, och inom sex veckor fattar Swiftcourts jurister ett juridiskt bindande beslut.

– Den utveckling vi ser där konsumenter blir allt mer medvetna och gärna handlar begagnat är verkligen välkommen, och det är problematiskt om det hotas av att många känner sig oroade över att bli lurade, säger Johan Hedén Hultgren.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Annons
Annons
Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta