Ny tjänst gör det möjligt att överklaga begagnatköp

Swiftcourt hjälper till att lösa tvister som kan uppstå mellan köpare och säljare på nätet. Nu lanserar man en ny tjänst som gör det möjligt att säkra sig från dåliga begagnatköp.

I början av 2014 lanserades Swiftcourt, en tjänst där privatpersoner eller företag som befinner sig i en tvist kan få en preliminär bedömning och ett förhandsavgörande på tvisten. Sedan dess har man uppdaterat konceptet med bland annat en digital skiljedomstol.

Nu lanseras ytterligare en tjänst som ska göra det möjligt att köpa begagnat utan åka på en riktig blåsning genom att teckna ett köpeavtal med hjälp av Swiftcourt.

Annons

– Att bli blåst på ett begagnatköp som är värt några tusen kronor kan vara ett allvarligt problem för en privatperson. Men i princip inga tvister som gäller köp för under 100 000 kronor dyker upp i rätten eftersom det är väldigt dyrt och tar flera månader att driva sådan process. Och det är här vi erbjuder en helt ny lösning, säger Johan Hedén Hultgren, vd på Swiftcourt.

Beslut inom sex veckor

Konceptet är enkelt. En köpare och säljare kommer överens om detaljerna och skapar ett köpeavtal på Swiftcourts hemsida. Det hela kostar 50 kronor och när båda parter har godkänt avtalet är det bara att genomföra affären.

Om någon part inte håller vad som lovats är det sedan möjligt att överklaga köpet utan kostnad, och inom sex veckor fattar Swiftcourts jurister ett juridiskt bindande beslut.

– Den utveckling vi ser där konsumenter blir allt mer medvetna och gärna handlar begagnat är verkligen välkommen, och det är problematiskt om det hotas av att många känner sig oroade över att bli lurade, säger Johan Hedén Hultgren.

Annons