Ny tjänst sparar kundens kortuppgifter i 25 000 butiker

En ny tjänst från DIBS och Nets ska bespara kunderna besväret med att skriva in sitt kortnummer vid varje nytt köp.

Att e-handlare vill göra det så enkelt som möjligt att handla i i deras butiker är förstås ingen hemlighet. Nu kommer en ny tjänst som ska underlätta för de e-handlare vars kunder vill slippa att skriva in hela kortnumret när de betalar med kort på nätet, något en del butiker även erbjuder sedan tidigare.

Betalleverantörerna DIBS och Nets lanserar tillsammans tjänsten “Kom ihåg mig” som enligt ett pressmeddelande ska kunna spara kundens kortuppgifter i mer än 25 000 nätbutiker i Norden. Kunden som väljer att spara sina kortuppgifter behöver bara uppge CVC-koden som står på baksidan av kortet när han eller hon ska handla.

Annons

- Tjänsten "Kom ihåg mig" kommer att förenkla köpupplevelsen för miljoner konsumenter i Norden. Genom att kortuppgifterna kan sparas och tjänsten användas av konsumenter i alla typer av webbutiker genom samverkan inom Netsgruppen, får man vid handel på nätet en enhetlig och unik köpupplevelse över hela Norden, säger Asger Hattel, Group Executive Vice President på Nets.

Nästan hälften vill spara uppgifter

Enligt en undersökning som DIBS har utfört skulle nästan hälften, 47 procent, av de svenska konsumenterna uppskatta om de slapp uppge sitt kortnummer vid varje köp. Många uppgav också att de skulle handla oftare om så var fallet.

Den nya tjänsten kommer på sikt att “integreras sömlöst” på alla plattformar för DIBS, Paytrail eller Nets, som alla ingår i Netsgruppen. Enligt betalleverantörerna kan konsumenterna vara säkra på att deras kortuppgifter krypteras och sparas på ett säkert sätt.

- De tre siffrorna på baksidan av kortet är allt som behövs framöver för en trygg och enkel köpupplevelse, säger Asger Hattel på Nets.

Annons