Ny tjänst vill bränna bort bakgrunden i produktbilder

En marknadsplats vid namn Bonanza släppte i dagarna ett gränssnitt (API) som automatiskt frilägger bilder. De behöver nu utvecklare och e-handlares hjälp för att ta verktyget till nästa nivå och lösa problemet med att frilägga bilder för alltid. Detta genom nya smarta tjänster där automatisk friläggning kan komma till sitt esse.

Nätmarknadsplatsen Bonanza är en av många Ebay-kloner som hjälper folk att kränga prylar via nätet. Bonanzas specialitet ska vara att hjälpa folk att köpa och sälja saker som inte är sprillans nya och massproducerade. Något de erkänner att Amazon redan gör mycket väl.

Marknaden för saker som alltså inte är massproducerade eller helt nya är det som Bonza satsar på och de erkänner att de är en variant på Ebay. Skillnaden ska dock vara att de varje dag försöker göra sin marknadsplats bättre och effektivare. Vilket bland annat resulterat i att de blivit utnämnda som det bästa Ebay-alternativet.

Annons

Proffsiga bilder säljer

En av många saker som Bonanza gör för att bättra sin marknadsplats är att utrota fula produktbilder. Detta för att maximera säljarnas synlighet och försäljning. När Bonanza analyserade bästsäljarna var nämligen en tydlig trend att de nästan alltid hade proffsiga bilder med vit bakgrund.

Sedan dess har Bonanza arbetat för att minska fula produktbilder. Ett uppdrag som inte var så enkel som de först trodde. Efter att ha sökt på Internet efter en befintlig lösning och endast hittat digitala sweatshops som tog en dollar per manuell hantering av bilder, bestämde de sig för att lösa problemet själva. De började dock med att besöka en proffessor i bildanalys vid Washington Universitet.

– Enligt hans kunskap var problemet med att ta bort en godtycklig bakgrund ett databildanalys-problem som inte hade lösts sedan 80-talet då man utvecklade kant-detektering. Han berättade att han skulle bli chockad om vi kunde lösa problemet som hade gäckat bildanalytiker i årtioenden. Han varnade oss att inte försöka. Det är förgäves sade han, berättar Bill på Bonanza.

Bill Harding, som grundade Bonanza 2008, kunde dock inte sluta tänka på hur häftigt det skulle vara om deras säljare automatiskt kunde få snygga frilagda bilder som ökade konverteringen. Bill hoppades att problemet inte lösts på grund av att det skett som en akademisk övning. Han trotsade i alla fall rådet och hoppade på problemet.

Kräver lite intelligens

Deras första försök med befintliga verktyg (OpenCV) skall ha genererat 30 procent användbara bilder med en hyfsat ren bakgrund.

Annons

Fortsatta optimeringar gav resultat uppemot 50 procent frilagda bilder. Tyvärr verkade detta vara ett tak som de nått. De kunde inte komma vidare med befintlig bildanalys. Det hela slutade med att de slängde två månaders arbete.


Exempel på svåra bilder att frilägga (Källa: Bonanza)

Istället för att gå från de enkla bilderna till svårare valde de nu ett nytt grepp. De började med riktigt svåra bilder med komplicerade bakgrunder. De byggde även om sitt system och lade in lärande funktioner.

– Hela systemet började nu fungera som en mänsklig hjärna, där stora beslut hanterades av högre algoritmer och de små detaljerna skickades vidare till specialiserade undersystem, berättar Bill.

Löste detta problemet? Inte riktigt, men man ska nu automatiskt lyckas frilägga 70 procent av bilderna. Vilket Bill noterar "inte är så dåligt" för något som tydligen inte skulle gå att göra.

Detta sägs dock bara vara början och Bonanza tror att de framgångsrikt kan lyfta bort bakgrunden på 90 procent av alla bilder innan året är slut. De hoppas även på att öka hastigheten med 50 procent. Idag tar det runt 10 sekunder att frilägga en bild.

Behöver hjälp - öppnar API

Nu ber Bonanza och Bill dock andra om hjälp. Projektet, som går under namnet Bonanza Background Burner, är nämligen inget de tjänar pengar på och därmed har det begränsat med resurser.

Därför öppnar de nu ett API, ett gränssnitt som alla kan använda, till Background Burner. Att använda deras bakgrundsrensande funktion kostar men det skall vara "nästan gratis". Anledningen är att de vill se intressanta funktioner utvecklas. De nämner mobila appar som kan identifiera produkter i butiker, frilägga människor och sätta in dem i vykort och förstås en app som automatiskt skickar frilagda bilder till Bonanzas marknadsplats.

Om tillräckligt många börjar experimentera med deras API kommer de anställa en dedikerad utvecklare till Background Burner vilket de tror kommer ge en tjänst som kan frilägga 90 procent av alla bilder, på mindre än 5 sekunder, samt ett editeringsverktyg som laddar under 2 sekunder. Det senare är ett verktyg som redan idag ökar användbara bilder till 85 procent, ifrån 70 procent, genom att användare får göra små enkla justeringar efter att Background Burner har rensat objektet ifrån bakgrunden.

Målet är 95 procent

Just nu måste man ansöka om att få tillgång till gränssnittet, något som svenska API-sidan Mashup.se påpekar är dumt om de vill tjäna pengar och få användare. Det ska ta 1-2 dagar att få en API-nyckel och priset är som sagt inte tydligt, men det sägs vara billigt. Det hela är förstås ett intressant experiment och vilken e-handlare vill inte ha automatisk frilagda bilder?

Bonanza tror att de till slut kan frilägga 95 procent av alla bilder och klarar de av det kan man nog säga att Bill lyckats lösa problemet. Vill ni testa hur bra Background Burner är idag kan ni göra det här.


Med Background Burner (vänster) och Photoshop (höger)

Vi testade tjänsten på samma bild som vi använde i vår gamla artikel om produktfotografering. Resultatet är inte perfekt och Kermit förlorar det ena ögat, men det är inte heller dåligt. Idag passar nog tjänsten bäst för marknadsplatser med amatörfoton och tjänster där man kanske vill identifiera saker i bilder.

 

Källa: Bonanza, Mashup

Annons