Ny tjänst vill göra social shopping ännu smidigare

På senare tid har det poppat upp allt fler tjänster som gör det möjligt att shoppa direkt från nyhetsflödet på sociala medier. En av dem är Chirpify som nyligen fått in 6 miljoner dollar i riskkapital. Nu tar man sikte på sport, musik och TV-världen.

I slutet av 2012 skrev vi om det San Francisco-baserade företaget Soldsie, som gör det möjligt för företag sälja direkt via Facebook-kommentarer. Nu har det dykt upp en liknande tjänst, Chirpify, som även de vill göra det möjligt att köpa saker genom att skriva ”Buy” i kommentarsfälten på sociala medier.

För att använda sig av Chirpify lägger ett företag eller en organisation upp en länk till produkten på till exempel Facebook, Instagram eller Twitter. För att köpa skriver sedan kunden in ”Buy”, ”Gimme” eller något annat utvalt ord i kommentarsfältet.

Annons

Första gången en kund använder tjänsten måste de registrera sig och bland annat lämna sin betalningsinformation. Efter det ska det hela bli smidigare och allt de behöver göra i framtiden är att skriva in ett av de nyckelord som triggar till köp. Förutom mobil handel fungerar Chirpify även för att samla in pengar via sociala medier.

Använda under live-evenemang

Chirpify är fortfarande i uppstartsfasen men säger att de i dag får över 300 nya användare dagligen. De ska också ha en konvertering på 4 procent och har jobbat med kunder som Adidas, MasterCard, Portland Trailblazers, Taco Bell, Green Day och Snoop Dogg.

Precis som liknande tjänster så tar Chirpify en andel av försäljningen, närmare bestämt 5 procent samt en transaktionsavgift på 30 cent.

Nyligen har man även fått in 6 miljoner dollar i riskkapital från bland annat Saturn Venture Partners och Provenance Ventures. Sammanlagt har man fått in 7,3 miljoner dollar i extra kapital och målet nu är att försöka ta sig in i sport, musik och mediavärlden. Tanken är att försöka använda Chirpifys teknik i TV och under live-evenemang de närmaste månaderna.

Källa: TechCrunch

Annons