Annons

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet Dyrare online?

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

2017-11-17 13:00

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Slutsumman kan bli en helt annan när man som kund vänder sig till nätet istället för att handla i samma mataktörers fysiska butiker. Den slutsatsen drar P4 Västmanland efter att i en ny undersökning ha undersökt priserna hos fyra välkända stormarknader i Västerås.

Dyrare på nätet i alla testbutiker 

I undersökningen ingick Ica Maxi, Willys, Citygross och Coop, och i samtliga fall slutade det med att priserna var dyrare i företagens e-handelssortiment - trots att det ska ha handlat om exakt samma varor. Ska man som konsument dessutom betala för hemleverans blir slutpriset förstås ännu högre.

- Undersökningen visar till exempel att varorna i Ica Maxi Erikslunds nätbutik kostar i genomsnitt 10 procent mer än i den fysiska affären, skriver P4 på sin nyhetssajt.

LÄS ÄVEN: 9 av 10 spontanshoppar när de handlar mat på nätet

Enligt en handlare som radiokanalen har pratat med, beror de högre e-handelspriserna på att butiken bland annat får lägga tid på att plocka ihop kundernas beställningar. Han menar dock att prisskillnaden för kunderna sällan blir så stor som i P4:s undersökning.

– Vi har ju många erbjudanden i vår nätbutik som vi märker att kunderna använder sig mycket av. Så jag tror att slutsumman för en faktisk varukorg som kunden har köpt sällan blir så mycket högre, säger han.

Hemleverans - extra service som kostar?

P4:s undersökning gällde alltså inte några renodlade e-handelsaktörer, utan endast de fyra företag som nämns ovan. Men vid tidigare tillfällen har till exempel Mathem inte stuckit under stol med att deras priser kan ligga lite över andra butikers.

Annons
Annons
- Det kanske kostar 50 kronor extra att handla från oss, men vi konkurrerar inte med de billigaste butikerna. Vill man handla så billigt som möjligt får man gå till till exempel Willys eller Lidl, sade vd:n Tomas Kull i en intervju med Ehandel.se 2016.

LÄS ÄVEN: "Mathem och Mat.se ryter till: Jämförelsen inte relevant"

I samma intervju tog han upp att hemleverans helt enkelt är att se som en extra service. Beroende på hur man värderar sin tid kan det vara värt att betala för bekvämlighet, tyckte han, och jämförde med personer som betalar för städning i hemmet.

- Det är klart att det är billigare att städa själv, sade han.

I P4:s undersökning jämfördes priserna på totalt 20 varor, som till exempel mjölk, potatis och bananer. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta