Annons

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla Yngre visar vägen

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

2018-12-14 08:20

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

Enligt en alldeles färsk Sifo-undersökning som utförts på uppdrag av NTT Security så ska var fjärde person känna en oro inför att använda sina kreditkortsuppgifter på nätet. Konsumenterna är helt enkelt rädda för att uppgifterna hamnar i orätta händer.

För e-handlare känns förmodligen inte detta speciellt bra men enligt säkerhetsföretaget så ska det vara "en kraftig minskning" jämfört med i fjol, då 32 procent var oroliga för samma sak.

- Det är positivt att fler känner sig trygga att handla på nätet men det ställer också höga krav på näthandeln att garantera säkerheten och skydda kunderna mot cyberkriminella som ofta är mer aktiva under julhandeln, säger Henrik Davidsson, säkerhetsexpert på NTT Security.

Undersökningen visar också att män är mer trygga på nätet än kvinnor. Medan 23 procent av männen känner sig oroliga för att lämna ut sina kreditkortsuppgifter så är siffran för kvinnor 30 procent.

Stor skillnad mellan åldersgrupper

Skillnaden mellan åldersgrupper är dock ännu större. De yngre, i åldrarna 16-34, har inga problem att lämna ut sina uppgifter och endast 15 sägs känna en oro kring nätshopping i jul. I åldrarna 35-55 är det dock mer än dubbelt så många som är oroliga när det kommer till e-handeln (32 procent).

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Fraktjättens julprognos: "8 miljarder kronor via e-handel"

Trots att konsumenterna sägs vara oroliga så växer dock e-handeln dubbelsiffrigt för varje år som går och enligt PostNord räknar man med att 36 procent av årets julhandel kommer att ske online.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta