Nya EU-regler kan försvåra för svenska e-handlare

EU beslutar inom kort om nya regler för datasäkerhet som ska gälla i alla medlemsstater.

I tider när både handeln, och människors privatliv i stort, blir allt mer globala, anser EU att det behövs gemensamma regler för hur personuppgifter och datasäkerhet hanteras i olika länder. Som det är i dag har till exempel Tyskland jämförelsevis mycket strängare regler för hur personuppgifter får användas, något som kan vara krångligt till exempel för e-handlare som vill sälja sina varor till kunder i fler än ett land.

- Avtalet är ett stort steg mot en enhetlig digital marknad. Det kommer att ta bort gränser och öppna för möjligheter. Europas digitala framtid kan bara byggas med tillit. Med gemensam standard för dataskydd kan människor vara säkra på att de har kontroll över sin personliga information, säger Andrus Ansip, Vice-President för Digital Single Market.

Annons
Annons

Oklara konsekvenser för branschen

Nu lanseras EU Data Protection Reform, en ny lag som innehåller regler som bland annat ska se till att ge privatpersoner bättre kontroll över hur deras uppgifter används. Exempelvis kommer man ha rätt att informeras ifall ens personuppgifter blivit stulna, och privatpersoner ska få rätt att få sina uppgifter raderade om de inte längre vill förekomma i ett visst kundregister.

Enligt Jörgen Bödmar, som är ordförande för Emota, en paraplyorganisation för företag inom e-handelsbranschen, består den nya lagen av ett dokument på 200 sidor. Han vill avvakta med att uttala sig närmare om de nya reglerna till han har satt sig in dokumentet mer i detalj.

- Det pågår en process för att identifiera hur branschen kommer att påverkas, säger han.

Den nya reformen kommer med all sannolikhet att röstas igenom i januari. Sedan har företag två år på sig att implementera de nya reglerna.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!