Annons

Nya EU-regler kan försvåra för svenska e-handlare EU inför gemensamma regler för datasäkerhet

Nya EU-regler kan försvåra för svenska e-handlare

2015-12-17 13:08

EU beslutar inom kort om nya regler för datasäkerhet som ska gälla i alla medlemsstater.

I tider när både handeln, och människors privatliv i stort, blir allt mer globala, anser EU att det behövs gemensamma regler för hur personuppgifter och datasäkerhet hanteras i olika länder. Som det är i dag har till exempel Tyskland jämförelsevis mycket strängare regler för hur personuppgifter får användas, något som kan vara krångligt till exempel för e-handlare som vill sälja sina varor till kunder i fler än ett land.

- Avtalet är ett stort steg mot en enhetlig digital marknad. Det kommer att ta bort gränser och öppna för möjligheter. Europas digitala framtid kan bara byggas med tillit. Med gemensam standard för dataskydd kan människor vara säkra på att de har kontroll över sin personliga information, säger Andrus Ansip, Vice-President för Digital Single Market.

Oklara konsekvenser för branschen

Nu lanseras EU Data Protection Reform, en ny lag som innehåller regler som bland annat ska se till att ge privatpersoner bättre kontroll över hur deras uppgifter används. Exempelvis kommer man ha rätt att informeras ifall ens personuppgifter blivit stulna, och privatpersoner ska få rätt att få sina uppgifter raderade om de inte längre vill förekomma i ett visst kundregister.

Enligt Jörgen Bödmar, som är ordförande för Emota, en paraplyorganisation för företag inom e-handelsbranschen, består den nya lagen av ett dokument på 200 sidor. Han vill avvakta med att uttala sig närmare om de nya reglerna till han har satt sig in dokumentet mer i detalj.

Annons
Annons
- Det pågår en process för att identifiera hur branschen kommer att påverkas, säger han.

Den nya reformen kommer med all sannolikhet att röstas igenom i januari. Sedan har företag två år på sig att implementera de nya reglerna.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta