Annons

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

2019-02-18 13:18

E-handlarna talar ut.

PostNords varubrev är en brevtjänst, anpassad för varor, och används därför främst av e-handlare. Under de senaste åren har varubrevtjänsten varit många e-handlares favoritfraktsätt men sedan PostNord började att införa vissa ändringar har många e-handlare gått i taket. Först höjde PostNord priset och sedan ändrades måtten på varubreven.

De nya måtten började gälla från och med den första maj 2018. Varubreven blev då mindre flexibla. Tidigare räknades varubrevens mått med en sammanlagd längd, bredd och tjocklek, men efter ändringen sattes strikta mått för dessa, och längden närapå halverades.

Detta möttes av av stark kritik och flera e-handelsföretag beskrev ändringen som "ogenomtänkt". Det startades bland annat en namninsamling som ett försökt att stoppa ändringen, och många e-handlare började överväga andra leveransalternativ. 

LÄS ÄVEN: E-handlare talar ut om strypningen av varubreven

Format anpassades efter blevlåda

PostNord förklarade att anledningen till de nya måtten var att de ville ge fler kunder möjligheten att kunna få sina försändelser hela vägen hem till sin brevlåda. Varubrevens format anpassades alltså efter standardstorleken på fastighetsboxar. I samband med måttändringarna infördes även en avgift, på 38 kronor, för dem som fortsatte att skicka försändelser större än de nya måtten. 

Fyra månader efter lanseringen av varubrevets nya mått, meddelade fraktföretaget att de skulle justera regleringen kring varubreven igen. Då ändrades avgiften för överskridande mått till 5 kronor.

Men varubrevsoptimeringarna skulle inte sluta där. PostNord berättade i september förra året att de redan då planerade fler nyheter angående varubreven. 

Annons
Annons
– Vår ambition är att lansera den förbättrade varubrevstjänsten i början av 2019, sa Håkan Ericsson, PostNords koncernchef, i en tidigare kommentar.

Öka spårbarheten

Första februari kom nyheten. Fraktföretaget meddelade att de lanserar en ny uppdatering av varubrevstjänsten. Den är bland annat tänkt att öka spårbarheten.

LÄS ÄVEN: PostNord uppdaterar varubrevstjänsten - igen

Kort handlar den senaste ändringen om att varubrevet skannas varje gång det kommer fram till en ny plats och när den tas emot av mottagaren, på så vis kan både kunden och avsändaren följa varubrevets resa genom PostNords olika spårkanaler.

– För att möta både avsändande och mottagande kunders önskemål om kontroll och ökad spårbarhet genomför PostNord en förändring av varubrev inom Sverige. Att i både kundportal och app kunna se att leveransen är gjord ger mervärde för både avsändare och mottagare, sa Yasmina Djedou, produktägare Varubrev på PostNord, i ett tidigare uttalande.

"En efterlängtad uppdatering"

För att undersöka vad e-handlarna tycker om den nya varubrevsuppdateringen, vände vi på Ehandel.se oss till Ehandelsindex för att leta upp svenska e-handlare med en omsättning på cirka två till tre miljoner kronor. På så sätt vi fick kontakt med ett fleratal olika e-handlare, bland annat Ola Walfridsson som är vd på Loot Land

– Tycker att det är en efterlängtad uppdatering av varubrevet. Vi säljer produkter som ofta överskrider måtten för varubrev, samtidigt som de väger och kostar relativt lite. När PostNord först gjorde om sina varubrev var vi i stort sett tvungna att dubbla fraktavgiften till kund, vilket påverkade försäljningen negativt. När PostNord sedan minskade straffavgiften kunde vi justera ned den igen, detta är ännu ett positivt steg för oss och våra kunder. Vi skickar cirka 90 procent av alla våra ordrar som varubrev, större ordrar går via DHL.

"Medför inte någon större skillnad"

Både spårbarhetsuppdateringen och en minskad avgift för varubrev med för stora mått mottogs positivt av flera e-handlare. Men trots detta tappade fraktföretaget många nätförsäljare under dessa omställningar, och de nya förändringarna har inte varit tillräckligt bra för att alla e-handlare ska komma tillbaka. 

– Vi kände oss riktigt svikna av PostNord när de ändrade varubrevstjänsten förra året. Jag försökte förhandla med dem för att kunna använda deras tjänst Mypack istället, men de var inte intresserade av att justera några priser. Till slut fick vi till ett bra avtal med Schenker som fungerar bra för oss. Därför kommer vi inte börja använda Varubrevstjänsten igen som det ser ut nu, säger Nicklas Westerholm som driver Presenteriet.se till Ehandel.se.
– Vi använder oss av Postnords Varubrev för paket som är låga och väger under 1 kg, vilket motsvarar knappt hälften av våra sändningar. När PostNord begränsade paketens höjd förra året var det ett stort avbräck för oss. Den nya uppdateringen med ökad spårbarhet är bra, men medför inte någon större skillnad för oss, säger Fredrik Qvarnström, vd på Överlevnadsbutiken.

Fler företagscenter med bättre öppettider

Waldemar Söderqvist, som är gundare av Egettryck.se, är en av dem som har väntat länge på spårbarhetsfunktionen. Men han tycker att det finns en del kvar att önska av PostNord: 

– Vi använder PostNords varubrev, och det är positivt att PostNord förbättrar tjänsten ytterligare. Det är efterlängtat. Dock är det intressant att jag som e-handlare uppmärksammas på förändringarna genom att prenumerera på Ehandel.se:s nyhetsbrev, och inte som kund och användare av tjänsten, vilket man annars hade kunnat förvänta sig. Att spårbarheten utökas kommer troligtvis leda till att färre försändelser kommer bort. Vi märkte en stor ökning av försvunna brev när vi tvingades skicka skrymmande försändelser som vanliga brev och inte varubrev i somras, säger Waldemar Söderqvist och tillägger:
– På vår önskelista står fler företagscenter med bättre öppettider så att man även kan lämna in varubreven någorlunda smidigt, i de fall man måste panikskicka något. De ställen som finns just nu är alldeles för få och med udda öppettider, och under semestertider är det ännu värre. Att kunna lämna in enstaka varubrev på utlämningsställen hade varit fantastiskt.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Annons
Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta