Annons

Nya bemanningsföretaget Gigstr storsatsar på e-handeln Teamet bakom Gigstr med Alexander Åström längst till höger

Nya bemanningsföretaget Gigstr storsatsar på e-handeln

2017-08-10 17:17

Nu ska deras flexibla team-lösning hjälpa näthandlarna att klara höstruschen.

Just nu funderar många e-handlare på hur de ska klara bemanningen under de närmsta månaderna. Väntar gör både skolstart och Halloween, för att inte nämna de efterföljande topparna runt Black Friday och julhelgerna.

Vill hjälpa e-handlarna med topparna

Nu berättar bemannings- och techbolaget Gigstr att de insett e-handlarnas stora behov av personal under just sådana toppar - och under hösten därför kommer att genomföra en storsatsning på att hjälpa till med bemanningen hos just e-handelsföretag.

- Vi har förstått att många företag är beroende av säljpeakar och olika kampanjperioder och att detta gäller speciellt e-handelsföretag, berättar Alexander Åström som är marknadschef på Gigstr för Ehandel.se.

Gigstr har bara funnits i drygt ett år, men har redan hunnit med att ta marknaden med storm. Med mellan 3000 och 5000 “giggare” i staben, kan de hjälpa till med bemanning runt om i hela landet. Nyligen inleddes också företagets utlandsexpansion, där första anhalten blev Köpenhamn och den andra inom kort kommer att bli London.

20 miljoner och lönsamhet på ett år

Redan första året har Gigstr omsatt runt 20 miljoner och siffrorna har varit svarta sedan start. Affärsidén är enkel: Själva ser de sig som ett techbolag som erbjuder en ny typ av bemanningslösning.

-  Istället för att bemanna exempelvis ett lager med en person åt gången så skickar vi ett helt team. Idén bygger på on demand-team som kan aktiveras när det passar och skalas upp eller ner efter behov. Teamet kan också flyttas runt mellan olika avdelningar och jobba med exempelvis sälj, kundservice eller logistik, beroende på vad företaget behöver just då, säger Alexander Åström och tillägger: 
- Dessutom hjälper vi gärna till med allt från hela säljkoncept och pop-up-store-etableringar till logistik och arbetskläder. Tanken är att man ska kunna lämna över precis så mycket man är bekväm med till oss. Den här 360-servicen tror vi är väldigt värdeskapande för e-handlarna.

"Giggarna” tränas inför olika uppdrag

Att flytta runt team mellan olika avdelningar inom samma företag fungerar eftersom Gigstr certifierar sina giggare och låter dem genomgå så kallad training inom olika områden innan de sätts in i ett team. Alla giggare kan själva ansöka om de olika uppdragen i företagets app, där de även kan gå in och se sitt månadsschema.

- När man kommer till sitt gig checkar man in i appen varje dag för att vi ska kunna se att personen är på plats i tid. Sen ger giggaren också feedback på giget och får feedback tillbaka av oss, säger Alexander Åström. 

För att underlätta för partnern, alltså företaget som behöver hjälp med sin bemanning, har Gigstr ett system där partnern får en kontaktperson som fungerar som projektledare.

Annons
Annons

Bemanningsbranschen får ju ibland kritik för att ha dåliga arbetsvillkor för de som jobbar. Hur ser ni på det?

- Ja, både bemanningsbranschen och gig-ekonomin har kritiserats för det. Vi vill jobba som en långsiktig och god, svensk, kraft i det här systemet. Vi har schyssta löner, kollektivavtal och heltäckande försäkringar för alla våra anställda, så vi jobbar stenhårt på att visa att ett sådant här jobb inte behöver vara en otrygg plats för den som jobbar. 

I och med den nya e-handelssatsningen har företaget nu anlitat experter från e-handelsbranschen för att på bästa sätt kunna möta e-handlarna - och fler kan det bli.

- I och med e-handelssatsningen hoppas vi kunna ta in ännu mer expertis. 

“E-handel kommer att vara framtiden”

Under året som gått har Gigstr även hunnit med flera utlandsgig, alltså uppdrag som deras anställda tagit i andra länder.

- Vi har gjort gig i Finland och Norge och kommer att göra gig i Tyskland och även i resten av Europa under hösten, så vi verkar både nationellt och globalt.

När företaget under hösten startar upp även i London, så blir det även där med särskilt fokus på e-handeln.

- I den här resan så har insikten landat i att e-handel kommer att vara framtiden. Så det är inom den sektorn som vi kommer att kunna erbjuda störst värde, säger Alexander Åström.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Syntetiskt eller äkta hår? Välj själv.

Annons
Annons
Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

2
Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Annons
Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem