Nya bluff-sms i PostNords namn

"Mer listigt gjorda".

Bluff-sms som ser ut att komma från Postnord, cirkulerar just nu. Sms:en uppmanar personer att betala en extra-avgift för frakt, tull eller moms i samband med en paketförsändelse. När kunden betalat avgiften fastnar de i stället i ett provabonnemang som visar sig svårt att avsluta. Detta enligt Konsument Europa, dit ett flertal anmälningar har kommit in.

- Postnord har ingenting med sms:en att göra. Detta drabbar inte bara vårt namn utan flera stora företag och banker, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord, till Ehandel.se.

Annons

Maria Ibsén uppmanar Postnords kunder till att alltid läsa igenom eventuella mejl eller sms och att inte klicka direkt på länkar. 

- Som kund behöver man vara lite misstänksam hela tiden. Vår uppmaning är att vara uppmärksam, säger hon och fortsätter:

- Vi tar aldrig betalt för att lagra paket och vi tar inte kontakt per sms för portot. Den enda gången vi kontaktar mottagaren är om personen har beställt varor utanför EU och det skulle tillkomma eventuellt moms.

Inte första gången 

Det är inte första gången som Postnords namn använts av bedragare. Tidigare i år cirkulerade falska mejl som uppgav postföretaget som avsändare. Även då uppmanades personer att klicka på en länk, för att betala en fraktkostnad för ett paket. 

- Det började som bluff-mejl, som var ganska illa gjorda. Nu är de tyvärr mer listigt gjorda, säger Maria Ibsén. 

Vem som helst kan få ett sms eller ett mejl, man behöver alltså inte ha beställt ett paket för att drabbas av bedrägeriet. 

LÄS ÄVEN: PostNord i ny härva - uppges vara avsändare i falskt mejl

Annons
Annons