Nya e-handeln Wall of Art ska demokratisera konsten

"Alla når inte ut eller får den plats de förtjänar."

Annika Hultgren har tillsammans med sin sambo Nicklas Claesson startat e-handeln Wall of Art. Det hela började med att Annika skulle inreda parets nya lägenhet och ville ha något personligt till en tavelvägg.

Utbudet på motiv var stort men hon tyckte att möjligheterna att hitta “personliga och prisvärda konsttryck” var svårare. Annika fick helt enkelt själv måla några tavlor att pryda väggen med.

Annons
Annons

- Jag älskade Annikas konst och började fundera om inte fler skulle vilja se hennes konsttryck på sina väggar, men vi insåg att det tar tid att göra allt kring produktion och marknadsföring på egen hand. Då föddes tanken om Wall of Art, berättar Nicklas Claesson.

30 kreatörer

Via den nya e-handeln Wall of Art ska i dagsläget 30 kreatörer nå ut med sin konst till en större publik. Besökarna ska på sajten hitta personliga posters som med hjälp av Wall of Arts digitala verktyg kan kombineras till en tavelvägg. Verktyget ska göra det enkelt för användarna att organisera sina favoritmotiv till ett personligt kollage.

- Konst skapas dagligen av olika typer av kreatörer, men alla når inte ut eller får den plats de förtjänar. Det vill vi förändra, säger Annika Hultgren.

I e-handeln ska det finnas fotografier, illustrationer, målningar och grafisk design som art prints från kreatörerna. Planen är att kunderna genom att skapa en unik tavelvägg samtidigt ska stödja unga kreatörer på deras konstnärliga resa.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!