Annons

Nya framsteg i H&M:s globala utrullning av e-handeln H&M:s VD Karl-Johan Persson

Nya framsteg i H&M:s globala utrullning av e-handeln

2019-03-29 08:29

Ökade omsättningen med tio procent.

I dag rapporterar H&M sina siffror från det första kvartalet, och det är en positiv bild som visas upp. Totalt sett har koncernens omsättning ökat med tio procent till 51 miljarder kronor. Resultatet efter finansiella poster landade samtidigt på drygt en miljard kronor, vilket är något lägre än de 1,26 miljarder som uppnåddes under samma månader förra året.

Bland kvartalets höjdpunkter lyfter H&M fram att företaget har genomfört en lyckad övergång gällande onlineplattformen i Tyskland.

- Nu är samtliga marknader på den nya onlineplattformen. För våra kunder på den tyska marknaden innebär det till exempel snabbare och flexiblare leveranser och en förbättrad integration mellan våra fysiska butiker och onlinebutiken.

Planerar e-handelssatsning i Indien

I rapporten framgår det tydligt att H&M har gjort, och fortsätter att göra, stora satsningar inom just e-handeln. Senare i år kommer företagets märke exempelvis att lanseras på de indiska plattformarna Myntra och Jabong, och även andra länder uppges stå på tur för e-handelslansering.

Annons
Annons
- Online och de fysiska butikerna integreras alltmer samtidigt som den globala utrullningen av online fortsätter. Idag finns H&M online på 47 marknader och under 2019 tillkommer Mexiko samt även Egypten som öppnar via franchise.

På det stora hela är H&M:s vd Karl-Johan Persson nöjd med starten av året, även om onlinesatsningen i Tyskland bidrog till en del kostnader för bolaget.

- Vårt pågående förändringsarbete har bidragit till starkare kollektioner med ökad fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och ökade marknadsandelar. Vi hade en bra försäljningsutveckling både i butik och online på många marknader, till exempel i Sverige där vi växte med 11 procent, Storbritannien 8 procent, Polen 15 procent, Kina 16 procent och Indien 42 procent i lokal valuta, kommenterar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Annons
Annons
Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta