Nyfödd e-handlare talar ut om boomen inom babytavlor

"Intresset för den här typen av produkter finns redan".

På senare tid har det blivit alltmer populärt med specialbeställda posters som på något sätt efterliknar ens eget barn eller exempelvis barnets födelsedatum. Idag finns det några etablerade aktörer på marknaden som erbjuder posters med detta koncept, men nu har de fått en färsk utmanare. För cirka tre veckor sedan lanserade ett nytt företag, Newbieprint.se, sin sajt.

Intresset för den här typen av produkter finns redan. Så vår ambition är att ta oss in på marknaden och erbjuda produkter som skiljer sig från det utbud som finns idag, och tillsammans med kunderna bidra till något större, säger Veronica Lindblom, medgrundare av Newbie Print, till Ehandel.se.

Annons

Två informationsdesigners från Hammarö utanför Karlstad, Veronica Lindblom och hennes make Nick, fick idén till företaget under 2018. Företaget blev verklighet när det registrerades i februari i år och i mitten på april lanserades e-handeln officellt.

Idén har funnits på marknaden i många år men när vi letade efter prints till våra egna barn så kunde vi inte hitta den stilen vi ville ha. De flesta produkter på marknaden var ganska lika varandra, säger Veronica Lindblom.

Den första skissen gjorde Veronica hemma vid köksbordet på ett bakplåtspapper när hon satt och ritade med barnen, berättar Nick Lindblom.

Newbie Print illustrerar alla posters själva, i skala 1:1 av barnets födelselängd eller huvudomfång vid födseln.

Det som främst skiljer oss från våra konkurrenter är vår realistiska stil, att vi realistiskt efterliknar ett barn i allt från detaljer till posering. Och våra kransar, idén om realistiska kransar i skala 1:1 efter huvudomfång har vi inte sett på marknaden. Där är vi unika. Dessutom skapar vi alltid ett fysiskt original av kransarna som vi beställer från florister, berättar Veronica och tillägger:

Vi som företag vill även göra skillnad, därför har vi valt att ge 10 procent av vår vinst till livsviktig forskning för barn.

Grundarduon berättar att de alltid drömt om att driva ett eget företag och att kunna jobba med det de har passion för, och det har de nu lyckats med.

Efter att Veronica hade skissat några ritningar fick hon med sin man på tåget, och sedan dess har produkterna utvecklats och varumärket Newbie Print skapats.

Annons

Vi är otroligt bra sparringpartners som båda vill uppnå bästa slutresultat. Vi delar en filosofi där vi drivs av frihet framför pengar, säger Nick och fortsätter:

För oss har det alltid handlat om att få utlopp för våra kreativa idéer och att få skapa. På fritiden byggnadsvårdar vi vårt 30-talshus. Det är med samma engagemang och omvårdnad som vi byggt upp varumärket Newbie Print. Drömmen om ett eget företag har vi haft sen länge.

"En och annan high-five"

Nu har det gått drygt tre veckor sedan lanseringen och beställningarna har redan börjat strömma in. Trots att grundarparet inte alls förväntade sig några beställningar inom de första månaderna.

Vi gick in med inställningen om att de tre första månaderna enbart skulle handla om marknadsföring och inte generera några beställningar. Men bara några timmar efter att vi lanserat hemsidan fick vi vår första order, och sedan vi öppnade så har vi fått in ett tiotal. Varje order är otroligt värdefull för oss. Det är med stor lycka, tacksamhet och en och annan high-five som vi registrerar dom, säger Veronica.

Hur ser ni på att ert namn är väldigt likt den populära barnklädesaktören Newbie - kan likheten vara anledningen till att ni fått in beställningar så snabbt?

Ordet Newbie är ett uttryck som använts länge för att beskriva ordet "nykomling", bland annat inom spelvärlden. Det är också där vi är mest bekanta med uttrycket. Men självklart är vi väl medvetna om Kappahls varumärke Newbie, vi är själva stora fans av deras vackra kläder och har handlat mycket där, säger Veronica och tillägger:

Jag tror att vi är för nya för att kopplingen mellan oss och Kappahls Newbie ska uppstå i sökmotorer, men visst finns det säkert de som känner igen uttrycket och gör en positiv koppling.

Idag finns Newbie Print endast på den svenska marknaden, men ambitionen är att växa och med tiden komma in på en bredare marknad. Grundarna berättar att Norden känns som ett naturligt nästa steg, men Europa och kanske till och med världen är alternativ som de står öppna inför.

Men den dagen vi går in på en marknad utanför Sverige kommer kräva en del, främst med hemsidan, det är något vi har med oss i tanken, säger Veronica.

Med tanke på att ni illustrerar allt själva - hur skulle man då skala upp det till hela Norden, och kanske Europa i framtiden?

Vi illustrerar produkterna själva, men varje print vi tar fram görs bara i ett original. Kunderna köper sedan sitt exemplar av en illustration, och sedan blir den personligt anpassad för dem. Vi ritar med andra ord inte ett nytt print för varje ny beställning, svarar Veronica.

Vilket blir företagets nästa steg?

Vi vill få fotfäste och bygga förtroende på den svenska marknaden. För oss känns det viktigt att ha en god relation med våra kunder och förhoppningsvis involvera dom i vår utveckling, berättar Nick.

Som ovan nämnt ska företaget årligen donera 10 procent av sin vinst till forskning, och genom att handla hos Newbie Print bidrar man till den pott som företaget ska skänka. Idag stöttar det nya bolaget Hjärtebarnsfonden, Lilla barnets fond samt Barncancerfonden.

Vi tänker att kunderna skulle kunna vara med och påverka vilka organisationer vi väljer att stödja, då vi på sikt gärna breddar oss till fler organisationer, säger Veronica.

"Utmaning att nå ut i bruset"

Att låta kunderna vara med och påverka företaget ska dock bli en central del av Newbie Prints utveckling. Förutom den egna sajten kommer posteraktören att lägga mycket tid på sin Instagramkanal.

Vår främsta kanal är Instagram där vi vill ha en närvarande och god relation med kunderna. Det är en perfekt kanal att kunna ha en direkt konversation med kunderna, där man direkt kan ställa en fråga och få feedback. Vi vill involvera kunderna genom att låta dem bidra med sina röster i olika frågor, exempelvis produktutvecklingen. Vi vill vara lyhörda, säger Veronica.

När det kommer till marknadsföring kommer även Facebook, förutom Instagram, att vara en relevant kanal för Newbie Print. Samtidigt menar de att just marknadsföring är deras största utmaning just nu. Men bara under de tre första veckorna har företaget redan haft två samarbeten med influencers, och fler är inbokade.

Vår största utmaning just nu är att nå ut i bruset, att visa att vi finns. Vi jobbar hårt för att sprida vårt varumärke och söker oss gärna till samarbeten, säger Veronica och fortsätter:

Vi tror mycket på att nå ut genom personer man har förtroende för, och då blir influencer marketing en viktig pelare. Jag personligen har svårt för att bli påtvingad eller tvinga på någon produkter, därför vore det önskvärt om de som samarbetar med oss genuint känner för produkterna, och att våra kunder sen blir genuint intresserade. Här står vi inför en utmaning där vi vill nå fram på ett mjukt sätt, samtidigt som vi måste visa framfötterna och ta plats.

Men responsen från kunderna har hittills, enligt grundarna, varit över förväntan:

Vi är verkligen rörda över den respons vi fått hittills. Vi har lagt hela vårt hjärta i att bygga vårt varumärke och våra produkter. Vårt mål är att erbjuda produkter som väcker känslor och en anknytning, som blir en påminnelse om vad som verkligen är viktigt i livet, säger de.

"Växla upp till aktiebolag"

Framåt planerar Newbie Print att "hålla sortimentet levande" och återinvestera i företaget för att växa hälsosamt. Och under 2019 ska fokus ligga på att nå ut i bruset med varumärket och produkterna, berättar duon.

Först och främst vill vi växla upp till ett aktiebolag. När vi fått luft under vingarna vill vi återinvestera i fler samarbeten och nödvändig utrustning om det skulle behövas. Vi vill hålla företaget skuldfritt och självbärande, vi är varsamma med vilka kostnader vi tar och vad de går till, säger Nick.

Trots att paret drömt om att bli egenföretagare och att få jobba med något som ger dem utlopp för kreativa idéer och skapande, är deras största motivation att kunna stödja forskningsorganisationer.

Vår hjärtefråga är att kunna bidra till forskning, därför är vi väldigt noggranna med företagets ekonomi. Vi har idag vårt kontor hemma i huset och det fungerar alldeles utmärkt. Om vårt behov ökar och vi växer så kommer vi självklart att göra det som krävs för att verksamheten ska fungera smidigt, men så länge det fungerar bra och vi kan hålla nere kostnaderna så lägger vi hellre fokus på marknadsföringen och på att bygga ett hälsosamt företag, säger Veronica och avslutar med:

Att föreviga det viktigaste i livet är vår passion. Kan vi uppfylla vår egen entreprenörsdröm, erbjuda kunderna produkter som verkligen betyder något och samtidigt bidra till forskning för barn så har vi vunnit i alla led.

Annons