Nyheter24 lanserar varumärke för e-handel ”före sommaren”

Snart är det premiär för Nyheter 24:s eget e-handelsmärke som ska rikta sig till kvinnor i åldern 15-30.

I slutet av sommaren kunde Ehandel.se avslöja att Nyheter 24-gruppen hade planer på att lansera en egen e-handel, och att koncernen hade anställt Tobias Fink som e-commerce manager.

- Vi har ett enormt annonsinventory varje månad och för oss är det därför logiskt att komplettera vår existerande affärsmodell, det vill säga att tjäna pengar på annonser, med att tjäna pengar på e-handel, sade Douglas Roos, Nyheter 24:s grundare, i augusti.

Annons

Hemligt vad som ska säljas

Enligt Svenska Dagbladet ökade Nyheter 24 sin omsättning från 97 till 210 miljoner i fjol, och då är det läge att bygga upp "nya intäktsben", som Douglas Roos uttrycker det. Ett sådant är förstås den kommande e-handeln.

– Vi tror stenhårt på detta och vi kommer lansera vårt eget e-handelsvarumärke innan sommaren. Exakt vad vi ska sälja för något är hemligt men vi kommer främst att vända oss mot kvinnor i åldern 15 till 30 år, säger Douglas Roos till SvD.

Produkterna ska marknadsföras via Nyheter 24-gruppens sidor, som totalt ska ha 3,5 miljoner besökare i veckan, och Douglas Roos förhoppning är att omsättningen för 2016 kommer att landa på 310 miljoner kronor.

- Det känns helt rätt att göra denna typ av satsning i ljuset av hur många andra mediehus agerar runtom i världen, säger han.

"Diskussioner med flera e-handelsbolag"

Utöver att lansera ett eget e-handelsmärke har Nyheter 24-gruppen även andra planer på att tjäna pengar på onlineförsäljning.

– Vi har långt gångna diskussioner med flera e-handelsbolag där vi kommer få betalt när vi slussar kunder från våra sajter, alltså en slags affiliate-modell, säger Douglas Roos.

Annons