Annons

Nylanserade Sportlala tar in 6 miljoner i riskkapital Lägre priser för Sportlalas medlemmar

Nylanserade Sportlala tar in 6 miljoner i riskkapital

2015-11-25 11:27

Sportlala, en shoppingklubb för sport- och fritidsprodukter på nätet, siktar på nordisk expansion med färskt kapital.

Sportlala använder sig av en affärsmodell som till viss del kan liknas vid merförsäljningskanalen Fyndiq. Flera gånger i veckan lägger man ut nya, tidsbestämda kampanjer med ett begränsat antal produkter från tillverkare och leverantörer, som säljs till kraftigt rabatterade priser, upp till 70 procent av ordinarie pris.

För att kunna handla måste man som kund vara medlem och när en kampanj avslutas beställs varorna direkt från tillverkaren i en enda jätteorder. Något som enligt företagets vd, Viktor Sellman, är en stor fördel gentemot många andra e-handlare.

– Vi packar bara om grejerna hos oss eftersom vi bara tar in det antal varor som har beställts. Eftersom vi aldrig riskerar att inte sälja allt kan vi sänka priset rejält. Den enda risken vi tar är egentligen returer, eftersom vi äger själva produkten och hanterar köpet, säger Viktor Sellman i en intervju med Breakit.

Nordisk expansion nästa

Utöver att man slipper ligga på stora lager har företaget utvecklat ett eget system som automatiserar processen med att lägga upp produktdata på sajten. Något som innebär att man snabbt kan få upp nya produkter och sparar mycket tid, men också kan hålla nere personalstyrkan.

Annons
Annons

Nu meddelar Breakit att det Göteborgsbaserade e-handelsbolaget plockar in 6 miljoner kronor i riskkapital från det norska riskkapitalbolaget Milla Invest, Chalmers Ventures och riskkapitalbolaget Aggregate Media.

– Pengarna vi har tagit in blir i stort sett rent expansionskapital. I början på nästa år kommer vi att satsa på Danmark först och sedan Norge och Finland, säger Viktor Sellman.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta