Annons

Nylanserade Sportlala tar in 6 miljoner i riskkapital Lägre priser för Sportlalas medlemmar

Nylanserade Sportlala tar in 6 miljoner i riskkapital

2015-11-25 11:27

Sportlala, en shoppingklubb för sport- och fritidsprodukter på nätet, siktar på nordisk expansion med färskt kapital.

Sportlala använder sig av en affärsmodell som till viss del kan liknas vid merförsäljningskanalen Fyndiq. Flera gånger i veckan lägger man ut nya, tidsbestämda kampanjer med ett begränsat antal produkter från tillverkare och leverantörer, som säljs till kraftigt rabatterade priser, upp till 70 procent av ordinarie pris.

För att kunna handla måste man som kund vara medlem och när en kampanj avslutas beställs varorna direkt från tillverkaren i en enda jätteorder. Något som enligt företagets vd, Viktor Sellman, är en stor fördel gentemot många andra e-handlare.

– Vi packar bara om grejerna hos oss eftersom vi bara tar in det antal varor som har beställts. Eftersom vi aldrig riskerar att inte sälja allt kan vi sänka priset rejält. Den enda risken vi tar är egentligen returer, eftersom vi äger själva produkten och hanterar köpet, säger Viktor Sellman i en intervju med Breakit.

Nordisk expansion nästa

Utöver att man slipper ligga på stora lager har företaget utvecklat ett eget system som automatiserar processen med att lägga upp produktdata på sajten. Något som innebär att man snabbt kan få upp nya produkter och sparar mycket tid, men också kan hålla nere personalstyrkan.

Annons
Annons

Nu meddelar Breakit att det Göteborgsbaserade e-handelsbolaget plockar in 6 miljoner kronor i riskkapital från det norska riskkapitalbolaget Milla Invest, Chalmers Ventures och riskkapitalbolaget Aggregate Media.

– Pengarna vi har tagit in blir i stort sett rent expansionskapital. I början på nästa år kommer vi att satsa på Danmark först och sedan Norge och Finland, säger Viktor Sellman.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta