Nytt bluffmail: E-handlare, kund och PostNord drabbade

Ett nytt bluffmail med PostNord som avsändare har skickats ut till ett antal personer.

Under torsdagseftermiddagen kom information från flera håll om att ett nytt så kallat bluffmail var i omlopp. I mailet uppmanas mottagaren att betala 25 kronor för att få ut sitt paket, vilket har lett till att minst en e-handlare har fått utstå ett samtal från en förargad kund.

- Han hade fått ett mail om att han hade missat ett paket som skulle komma från mig. Lyckades lugna honom och han läste upp mailet från PostNord. Vi kom fram till att det troligen var en "bra bluff”, förklarar e-handlaren i ett mail till Ehandel.se.

Annons

PostNord har under dagen fått in en del förfrågningar om det hela till sin kundtjänst. Företaget har därför bland annat gått ut på Twitter och uppmanat personer som fått mailet att radera det direkt.

"Tyvärr finns det oärliga människor"

Enligt Maria Ibsén, pressekreterare på PostNord, är det ganska lätt att se att mailet är ett så kallat bluffmail, bland annat eftersom mailet inte har skickats från en PostNord-adress. Företaget vet inte hur många som kan ha fått mailet. 

- Vi kan inte göra så mycket mer än att uppmana folk att vara uppmärksamma. Det är jättetråkigt när människor utnyttjar vårt och andra företags namn på det här sättet, men tyvärr finns det oärliga människor, säger Maria Ibsén.

Det här är inte första gången bluffmail som ser ut att vara från PostNord är i omlopp. Maria Ibsén uppskattar att det var mellan några månader och ett halvår sedan företaget senast fick information om att ett liknande mail hade skickats ut.

Är det här något som blir vanligare nu när julhandeln närmar sig?

- Det törs jag inte svara på. Tidigare har vi inte sett något sådant samband. Vi vet inte vem som gör det här eller vad den personen har för syfte mer än att skada, säger Maria Ibsén.

Annons