Annons

Nytt datasystem ska stoppa bedrägerier på nätet

Nytt datasystem ska stoppa bedrägerier på nätet

2015-02-03 09:05

Identitetsstölder blir allt vanligare och är ett växande problem vid transaktioner online. Collector är en av betalleverantörerna som nu tagit upp kampen mot bedrägerierna, och genom nyutvecklade system med artificiell intelligens, vill man förebygga id-stöld vid e-handelsköp.

ID-kapning har seglat upp som det vanligaste bedrägeribrottet. Under 2014 ökade antalet fall lavinartat och vanligast är det att någon beställer varor på nätet i den utsattes namn. Något som drabbar både kunder och e-handlare.

Men i takt med att antalet fall ökar, gör betalleverantörerna sitt bästa för att förebygga id-stöld vid e-handelsköp. Collector, som i höstas landade dåvarande CDON Group som ny kund, är en av dem.

Bland annat har man utvecklat ett helt nytt antibedrägerisystem för e-handel, kreditkort och lån. Systemet, som ska förebygga både id-stölder och andra typer av bedrägerier, lanseras inom kort.

– Allt fler transaktioner görs online. Att kunderna känner sig säkra vid digitala köp är avgörande för näthandelns fortsatt positiva utveckling, säger Stefan Alexandersson, VD för Collector.

Ny bedrägeriavdelning

Systemet är en kombination av smarta algoritmer som bygger på stora datamängder från de interna systemen, och som är tätt sammanlänkade med ett gränssnitt för analys och manuell granskning. Automatiska undersökningar görs av algoritmer som bygger på statistiska modeller och ”machine learning”.

Samtidigt är systemet självlärande och kan identifiera mönster från hur vanliga kunder och bedragare beter sig, och därmed stoppa bedrägerierna innan de sker.

– Genom ett smart system som förebygger id-stöld på e-handelsköp gör vi det säkrare att handla på nätet i de webbutiker som använder Collector för fakturabetalning. Parallellt med utvecklingen av systemet har också en bedrägeriavdelning bildats, med fokus på att förebygga ID-stöld, säger Åsa Hillsten Eklund, Communication & IR Manager på Collector.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta