Annons

Nytt företag kan leverera paket med tidningsbudet

Nytt företag kan leverera paket med tidningsbudet

2013-12-19 08:55

Bring Citymail, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet startar ett gemensamt företag för distribution i Stockholmsområdet. Med sammanslagningen stärker man sin konkurrenskraft som distributör till privatpersoner och företag i regionen. Något som öppnar för nya tjänster och koncept för distributionen av e-handelspaket.

I praktiken innebär det nya företaget en sammanslagning av Pressens Morgontjänst, den av Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet samägda distributören av morgontidningar, och Bring Citymails distribution av brev, varubrev och posttidningar i Stockholmsområdet.
– Tillsammans med en kompetent partner utvecklar och effektiviserar vi nu distributionen av våra tidningar, säger Gunilla Herlitz, vd Dagens Nyheter, och Gunilla Asker, vd Svenska Dagbladet.
Det nya företaget kommer att heta Bring Citymail Stockholm och kommer inte att påverka några andra delar inom Bring. Bring Citymails verksamhet i övriga Sverige kommer att bedrivas som tidigare.
– Samgåendet är strategiskt rätt för oss, det ger en stark bas i en av Nordens viktigaste och snabbast växande regioner, säger Dag Mejdell, koncernchef Posten Norge och Bring.

Nya tjänster och koncept

Det nya företaget kommer att ledas av Patrik Östberg, som även är vd för Bring Citymail. Och förutom att tidningarna ska effektivisera sin distribution, öppnar Patrik för att även e-handeln kan dra nytta av samarbetet.

Att leverera varor via tidningsbud är ingen ny idé och att kombinera e-handel med tidningsdistribution är något som diskuterats på flera håll under senare år. Bland annat har det spekulerats i att det kan vara en av anledningarna till att Jeff Bezoz, Amazons grundare, köpte upp Washington Post tidigare i år.
– Genom sammanslagningen stärker vi vår konkurrenskraft som distributör till privatpersoner och företag i Stockholmsregionen. Tillsammans kommer vi att dra nytta av kraften i att distribuera såväl tidningar och post. Nu finns möjligheten att utveckla nya tjänster och koncept för exempelvis distributionen av e-handelns produkter förutom att utnyttja de synergier vi ser kring fordon och lokaler, säger Patrik Östberg.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Kocken
2013-12-19 08:59

Papperstidningar kommer inte att finnas i den form de finns nu om fem år. Så de känns som ett "Dödsryck" från dagstidningarna.

Varför inte använda dem som delar ut direktreklam i stället? Den lär ju inte minska i framtiden.

Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Annons
Annons
Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

Brittiska fraktbolaget är ute och cyklar

"Hoppas att andra leveransföretag följer deras spår".

Annons
Annons
Jessica Egman om AI som katalysator i <nobr>e-handeln</nobr>

Helgläsning: Jessica Egman om AI som katalysator i e-handeln

"Små e-handlare behöver AI mest".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta