Annons

Nytt hackaton-event ska lösa Calle Norling och Amelie Lidén

Nytt hackaton-event ska lösa "last mile" inom e-handeln

2019-04-09 11:55

På agendan: Nya leveranslösningar.

Inom e-handeln brukar man prata om att logistiken är det som kvarstår för att försäljningen online ska nå riktigt höga höjder. Och det som framför allt har halkat efter är den berömda “sista milen”, det vill säga den sista sträckan som paketet färdas fram till kundens dörr.

Och i väntan på drönarleveranser, eller i varje fall tillräckligt utbyggda - och miljömässiga - hemleveranser, behövs det förmodligen något mer.

Så resonerade gänget bakom Last Mile Hack, som är ett helt nytt e-handelsevent. Konferensen, som precis som namnet antyder arrangeras i form av ett hackaton, går av stapeln i Helsingborg den 11-12 maj. Ambitionen med arrangemanget är att samla branschen kring utmaningarna med den sista milen, och i samband med det ta fram "relevanta lösningar" som kan vidareutvecklas och förverkligas efter att Last Mile Hack har ägt rum.

"Hållbarhet mer i fokus"

Bakom projektet står organisationer som ReLog, Vinnova och Handelsrådet. Dessutom är Floe, som samlar ett antal initiativ på e-handels- och logistikområdet, med och drar sitt strå till sitt stacken.

LÄS ÄVEN: Logistiknätverk i fusion med Skånska E-handelsnätverket

- Som e-handlare är Last Mile högst aktuellt. Detta är en av de få fysiska kontakterna kunderna har med e-handlaren, dvs när och hur kunden får paketet i handen. Upplevelsen av både leverans och retur är högaktuell, inte minst nu när hållbarhet har kommit in mer i fokus, säger Amelie Lidén, vd på E-Commerce Park of Sweden, till Ehandel.se.

Varför ett "hackaton"?

Annons
Annons
- Ett hackathon är ett event som bygger på att deltagarna under en tidsperiod ägnar sig åt att lösa ett eller flera problem. En hackathon levererar inte beställda lösningar utan erbjuder en mötesplats där spännande idéer genereras, vilket ofta leder till nya tjänster, produkter och företag som förhoppningsvis bidrar till samhällsförändring. Last Mile Hack riktar sig till personer som arbetar med eller studerar inriktningar som är kopplade till sista-milen-distributionssystemet, förklarar Calle Norling, projektledare för Last Mile Hack.

"Anmälningar från studenter i Singapore"

Utöver att få fram innovativa och hållbara leveranslösningar, vill Calle Norling och hans team att eventet ska föra samman nya grupper som kan arbeta vidare med de nya leveransmodellerna när konferensen är över. Förhoppningen är att också locka utländska företag som kan bidra till last mile-utvecklingen i Sverige.

Hur har intresset varit hittills?

- Stort! Vi har flera partners som aktivt arbetar med dessa frågor och som är superspända på vilka lösningar som kan hackas fram. Just nu arbetar vi även med att ta fram utmaningar som ska hackas med flera nationella och internationella företag och organisationer, bland annat MQ, Wihlborgs och Handelsrådet. Vi får dagligen in anmälningar från studenter, främst i Sverige men vi har även fått in anmälningar från studenter från Singapore.

"Flera logistikbolag som satsar hårt här"

Till skillnad från många andra e-handelskonferenser ligger Last Mile Hack på en helg.

- Vi vill göra något extra och skapa en upplevelse. Genom att göra det på en helg fångar vi dem med genuint intresse och så krockar det inte med de vanliga vardagsbestyren.

Varför är Helsingborg en bra stad för det här projektet?

- Helsingborg är ett logistiknav samtidigt som staden satsar mycket på e-handel och innovation. Dels genom platser som E-Commerce Park of Sweden med dess E-handelsinkubator men även genom andra inkubatorer som Think Accelerate och Sopact. Det finns flera stora logistikbolag som satsar hårt här, som Nowaste och PostNord, avslutar Calle Norling.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta