Nytt kapital ska få Virtusize att lyfta igen

Den svenska storlekstjänsten var nära konkurs men med nytt kapital i ryggen hoppas man nå lönsamhet under nästa år.

Virtusize grundades 2011 och lyckades på kort tid knyta till sig flera kända nätbutiker i Sverige, Storbritannien och JapanDäribland Brandos och modejätten Asos.

Den svenska e-handelstjänsten, som hjälper nätkunder välja rätt storlek när de shoppar online, har även plockat in riskkapital i ett antal omgångar, men den aggressiva expansionen har kostat på.

Annons
Annons

Förlusterna för 2014 hamnade på 10 miljoner kronor och under förra året tappade företaget viktiga kunder som Asos. Virtusize tvingades stänga ner sina kontor i Berlin, London samt New York, och för några veckor sedan kunde bolaget inte utesluta en konkurs, enligt Di Digital.

– Vi spände bågen lite för hårt 2014, med facit i hand‚ säger Gustaf Tunhammar, VD för Virtusize, i en intervju med nyhetssajten.

Når inte lönsamhet i år

Nu ska det dock finnas ljus i tunneln för Virtusize som för bara några veckor sedan fick en liten livlina i form av en ny finansieringsrunda.

– Det är ingen jätterunda, men tillräckligt för att vi ska känna oss trygga med den förlust vi gör, och tillräckligt liten för att vi inte ska spåra ur och tappa fokus‚ säger Gustaf Tunhammar som även konstaterar att Japan idag är företagets viktigaste marknad.

Enligt bolaget själva ska man samarbeta med fem av de 15 största e-handlarna j Japan. Däribland United Arrows och nyligen skrev man ett avtal med den japanska modedesignern Yohji Yamamoto.

Virtusize räknar inte med att gå med vinst under 2016 men med hjälp av den nya investeringen hoppas man nå svarta siffror under nästa år.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!