Annons

Nytt kapital ska göra Alibabas logistiktjänst ännu snabbare

Nytt kapital ska göra Alibabas logistiktjänst ännu snabbare

2016-03-14 14:14

Det kinesiska logistikföretaget Cainiao har tagit in en okänd summa pengar i sin första investeringsrunda sedan lanseringen för tre år sedan.

Cainiao grundades 2013 av Alibaba och ett antal regionala logistiktjänster och detaljhandlare för att skapa en rikstäckande logistiktjänst i Kina. Främst för att snabba upp leveranserna från Alibabas marknadsplatser Tmall och Taobao.

När bolaget grundades meddelade Alibaba att man skulle investera mer än 15 miljarder dollar under de kommande fem till åtta åren för att kunna leverera ett paket inom 24 timmar i Kina och inom 72 timmar i hela världen. Om de pengarna är slut vill man inte avslöja men nu har logistikaktören fått ett tillskott på en okänd summa pengar i en investeringsrunda, rapporterar Reuters.

Detta är den första rundan där man plockar in externt kapital och den leddes av singaporianska Temasek Holdings och GIC. Även malaysiska Khazanah Nasional och kinesiska Primavera Capital deltog.

Annons
Annons

70 procent av försändelserna

Logistik och distribution är Kinas stora akilleshäl när det gäller e-handel. Men det är något som landets e-handelsjätte Alibaba gjort sitt bästa för att råda bot på, både tack vare grundandet av Cainiao och investeringar i ytterligare logistikverksamheter.

Cainiao har mycket tack vare Alibabas dominanta ställning inom Kinas e-handel växt ut till en logistikjätte och hanterar enligt Bloomberg mer än 70 procent av landets expressförsändelser. Logistikföretaget, som hade 700 anställda i juni 2015, levererar idag över i stort sett hela Kina och till mer än 220 länder världen över.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem