Annons

Nytt kapital ska göra Alibabas logistiktjänst ännu snabbare

Nytt kapital ska göra Alibabas logistiktjänst ännu snabbare

2016-03-14 14:14

Det kinesiska logistikföretaget Cainiao har tagit in en okänd summa pengar i sin första investeringsrunda sedan lanseringen för tre år sedan.

Cainiao grundades 2013 av Alibaba och ett antal regionala logistiktjänster och detaljhandlare för att skapa en rikstäckande logistiktjänst i Kina. Främst för att snabba upp leveranserna från Alibabas marknadsplatser Tmall och Taobao.

När bolaget grundades meddelade Alibaba att man skulle investera mer än 15 miljarder dollar under de kommande fem till åtta åren för att kunna leverera ett paket inom 24 timmar i Kina och inom 72 timmar i hela världen. Om de pengarna är slut vill man inte avslöja men nu har logistikaktören fått ett tillskott på en okänd summa pengar i en investeringsrunda, rapporterar Reuters.

Detta är den första rundan där man plockar in externt kapital och den leddes av singaporianska Temasek Holdings och GIC. Även malaysiska Khazanah Nasional och kinesiska Primavera Capital deltog.

Annons
Annons

70 procent av försändelserna

Logistik och distribution är Kinas stora akilleshäl när det gäller e-handel. Men det är något som landets e-handelsjätte Alibaba gjort sitt bästa för att råda bot på, både tack vare grundandet av Cainiao och investeringar i ytterligare logistikverksamheter.

Cainiao har mycket tack vare Alibabas dominanta ställning inom Kinas e-handel växt ut till en logistikjätte och hanterar enligt Bloomberg mer än 70 procent av landets expressförsändelser. Logistikföretaget, som hade 700 anställda i juni 2015, levererar idag över i stort sett hela Kina och till mer än 220 länder världen över.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Enklare hemsida gav Elgiganten 38 procents tillväxt i <nobr>e-handeln</nobr>

Enklare hemsida gav Elgiganten 38 procents tillväxt i e-handeln

Elgiganten såg resultat av förra årets förändringar redan under det nya årets första månad.

Annons
Annons
Qliro Group avslöjar: Han blir Gymgrossistens nye VD

Qliro Group avslöjar: Han blir Gymgrossistens nye VD

Ett halvår efter att Therese Hillman meddelade att hon skulle sluta, har Qliro Group hittat en ny ledare för Gymgrossisten.

Redo för säljtopp:

Redo för säljtopp: "Siktar på största rean någonsin"

För de här e-handlarna innebär bokrean en av årets bästa säsonger.

Sverige i topp när norrmännen e-handlar utomlands

6 av 10 norrmän gjorde sitt senaste e-handelsköp från utlandet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handeln upp 34% för världens största livsmedelsföretag

Även jätten Nestlé inser nu behovet av e-handel för att växa.

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar <nobr>e-handeln</nobr> med service

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar e-handeln med service

Med snabb miljonomsättning i ryggen gör man nu sitt första uppköp.

1
Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Under 2017 ska iDeal Of Sweden inta två länder i månaden.

Annons
Annons

PostNord-krisen: Damberg frågas ut i näringsutskottet

Utskottets vice ordförande undrar vad regeringen tänker göra för att rädda företagets fortsatta existens.

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

PostNord: Svensk <nobr>e-handel</nobr> växte med 16 procent

PostNord: Svensk e-handel växte med 16 procent

E-handeln omsatte 58 miljarder under 2016.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem