Annons

Nytt kapital ska göra Alibabas logistiktjänst ännu snabbare

Nytt kapital ska göra Alibabas logistiktjänst ännu snabbare

2016-03-14 14:14

Det kinesiska logistikföretaget Cainiao har tagit in en okänd summa pengar i sin första investeringsrunda sedan lanseringen för tre år sedan.

Cainiao grundades 2013 av Alibaba och ett antal regionala logistiktjänster och detaljhandlare för att skapa en rikstäckande logistiktjänst i Kina. Främst för att snabba upp leveranserna från Alibabas marknadsplatser Tmall och Taobao.

När bolaget grundades meddelade Alibaba att man skulle investera mer än 15 miljarder dollar under de kommande fem till åtta åren för att kunna leverera ett paket inom 24 timmar i Kina och inom 72 timmar i hela världen. Om de pengarna är slut vill man inte avslöja men nu har logistikaktören fått ett tillskott på en okänd summa pengar i en investeringsrunda, rapporterar Reuters.

Detta är den första rundan där man plockar in externt kapital och den leddes av singaporianska Temasek Holdings och GIC. Även malaysiska Khazanah Nasional och kinesiska Primavera Capital deltog.

Annons
Annons

70 procent av försändelserna

Logistik och distribution är Kinas stora akilleshäl när det gäller e-handel. Men det är något som landets e-handelsjätte Alibaba gjort sitt bästa för att råda bot på, både tack vare grundandet av Cainiao och investeringar i ytterligare logistikverksamheter.

Cainiao har mycket tack vare Alibabas dominanta ställning inom Kinas e-handel växt ut till en logistikjätte och hanterar enligt Bloomberg mer än 70 procent av landets expressförsändelser. Logistikföretaget, som hade 700 anställda i juni 2015, levererar idag över i stort sett hela Kina och till mer än 220 länder världen över.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

1
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem