Annons

Nytt kapital ska göra Alibabas logistiktjänst ännu snabbare

Nytt kapital ska göra Alibabas logistiktjänst ännu snabbare

2016-03-14 14:14

Det kinesiska logistikföretaget Cainiao har tagit in en okänd summa pengar i sin första investeringsrunda sedan lanseringen för tre år sedan.

Cainiao grundades 2013 av Alibaba och ett antal regionala logistiktjänster och detaljhandlare för att skapa en rikstäckande logistiktjänst i Kina. Främst för att snabba upp leveranserna från Alibabas marknadsplatser Tmall och Taobao.

När bolaget grundades meddelade Alibaba att man skulle investera mer än 15 miljarder dollar under de kommande fem till åtta åren för att kunna leverera ett paket inom 24 timmar i Kina och inom 72 timmar i hela världen. Om de pengarna är slut vill man inte avslöja men nu har logistikaktören fått ett tillskott på en okänd summa pengar i en investeringsrunda, rapporterar Reuters.

Detta är den första rundan där man plockar in externt kapital och den leddes av singaporianska Temasek Holdings och GIC. Även malaysiska Khazanah Nasional och kinesiska Primavera Capital deltog.

Annons
Annons

70 procent av försändelserna

Logistik och distribution är Kinas stora akilleshäl när det gäller e-handel. Men det är något som landets e-handelsjätte Alibaba gjort sitt bästa för att råda bot på, både tack vare grundandet av Cainiao och investeringar i ytterligare logistikverksamheter.

Cainiao har mycket tack vare Alibabas dominanta ställning inom Kinas e-handel växt ut till en logistikjätte och hanterar enligt Bloomberg mer än 70 procent av landets expressförsändelser. Logistikföretaget, som hade 700 anställda i juni 2015, levererar idag över i stort sett hela Kina och till mer än 220 länder världen över.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Syntetiskt eller äkta hår? Välj själv.

Annons
Annons
Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

2
Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Annons
Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem