Annons

Nytt kapital ska göra Alibabas logistiktjänst ännu snabbare

Nytt kapital ska göra Alibabas logistiktjänst ännu snabbare

2016-03-14 14:14

Det kinesiska logistikföretaget Cainiao har tagit in en okänd summa pengar i sin första investeringsrunda sedan lanseringen för tre år sedan.

Cainiao grundades 2013 av Alibaba och ett antal regionala logistiktjänster och detaljhandlare för att skapa en rikstäckande logistiktjänst i Kina. Främst för att snabba upp leveranserna från Alibabas marknadsplatser Tmall och Taobao.

När bolaget grundades meddelade Alibaba att man skulle investera mer än 15 miljarder dollar under de kommande fem till åtta åren för att kunna leverera ett paket inom 24 timmar i Kina och inom 72 timmar i hela världen. Om de pengarna är slut vill man inte avslöja men nu har logistikaktören fått ett tillskott på en okänd summa pengar i en investeringsrunda, rapporterar Reuters.

Detta är den första rundan där man plockar in externt kapital och den leddes av singaporianska Temasek Holdings och GIC. Även malaysiska Khazanah Nasional och kinesiska Primavera Capital deltog.

Annons
Annons

70 procent av försändelserna

Logistik och distribution är Kinas stora akilleshäl när det gäller e-handel. Men det är något som landets e-handelsjätte Alibaba gjort sitt bästa för att råda bot på, både tack vare grundandet av Cainiao och investeringar i ytterligare logistikverksamheter.

Cainiao har mycket tack vare Alibabas dominanta ställning inom Kinas e-handel växt ut till en logistikjätte och hanterar enligt Bloomberg mer än 70 procent av landets expressförsändelser. Logistikföretaget, som hade 700 anställda i juni 2015, levererar idag över i stort sett hela Kina och till mer än 220 länder världen över.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Helgläsning: Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Många e-handlare har tröttnat på Systembolagets ställning inom alkoholförsäljningen och menar att monopolet har spelat ut sin roll. Vi har gjort en djupdykning i branschen som bara verkar växa sig större - nämligen alkoholförsäljningen på nätet.

Annons
Annons
Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Runt 200 personer dök upp när E-commerce Parks nya lokaler i Helsingborg visades upp under torsdagskvällen.

Gymgrossisten internrekryterar efter stortapp i ledningen

Tre av Gymgrossistens högsta chefer kommer att lämna sina uppdrag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

Att låta e-handeln ta steget ut i resten av EU blev ett framgångskoncept för Hobbex.

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs hörlurar, högtalare och mobilskal ska säljas exklusivt i H&M:s näthandel.

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Då var det dags. Klarna öppnar upp dammluckan för sin företagsvänliga kassa.

3
Annons
Annons
<nobr>E-handelsjätten</nobr> tar nästan all tillväxt

E-handelsjätten tar nästan all tillväxt

Det kan finnas anledning att vara orolig.

1
Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

Forskning: Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

42 procent av svenskarna har råkat ut för att oseriösa företag skickat mail i syfte att lura till sig personlig information, enligt en ny undersökning.

E-handel på stark frammarsch i Nigeria

Ny teknik har gett fler jobb och lägre priser.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Apotek Hjärtat söker:

Online merchandiser

Skincity AB söker:

Skincity söker redovisningsekonom

Sportamore söker:

Digital grafisk formgivare

AddTruly AB söker:

Driven B2B-säljare sökes till en arbetsplats med entreprenöriell anda

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem