Annons

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik Nya kläder i verkligheten på Internet

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

2018-11-16 12:12

Pris: 100-300 kronor.

Modeföretaget Carlings har tagit fram vad som ska vara världens helt första digitala klädkollektion. Ja, du läste rätt.

Kollektionen, som har fått namnet Neo-EX, består inte av fysiska plagg utan endast av digitala kläder som kan bäras i den digitala världen. För att marknadsföra "plaggen" har Carlings tagit hjälp av influencern "Perl.www", som också bara existerar digitalt.

Skickar in en bild på sig själv

Det har dock inte hindrat henne från att bygga ett omfattande nätverk - i skrivande stund har Perl.www, som på sin profilsida beskriver sig själv som "born and raised in the Internet", 11 700 följare. Om de är digitala, fysiska eller bägge delar, låter vi dock vara osagt. 

Carlings digitala modekollektion ska ha tagits fram av 3D-designers, eller "digitala skräddare", som de kallas i det här fallet. Köpet sker via Carlings e-handel och går i korthet ut på att kunden skickar in en bild på sig själv, varpå Carlings ser till att klä personen på bilden med det nyinköpta plagget. 

Annons
Annons

Lämnar inget avtryck på miljön

Sedan står det kunden fritt att visa upp sig i det nya plagget så mycket som hon eller han vill, genom att dela med sig av bilden på till exempel Instagram.

- Kollektionen Neo-EX möjliggör ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön, skriver Carlings i ett pressmeddelande.

"Intresset har varit fantastiskt stort"

Kollektionen, som enligt Carlings bara ska finnas i en begränsad upplaga, består av totalt 19 produkter som alla ligger i prisspannet 100 till 300 kronor. Företaget meddelar att alla intäkter från kollektionen kommer att skänkas till organisationen WaterAid.

- Produktionen är begränsad eftersom varje plagg designas individuellt och anpassas till varje kund. Därav har vi ett limiterat antal släpp per dag och i går sålde vi slut. Intresset har faktiskt varit fantastiskt stort och vi räknar med att sälja slut varje dag så länge projektet pågår, skriver Carlings vd Ronny Mikalsen i ett mejl till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta