Annons

Nytt samarbete ger nordiska nätbutiker en väg in i Kina PostNord-lastbil och Tmall.com

Nytt samarbete ger nordiska nätbutiker en väg in i Kina

2016-01-20 08:29

Ett nytt samarbetsavtal mellan PostNord Danmark och Alibaba ska göra det enklare och billigare för nordiska e-handlare att komma in på den kinesiska marknaden.

PostNord Danmark samarbetar sedan tidigare med China Post i ett försök att hjälpa danska e-handlare att sälja sina produkter i Kina via e-handelssajten Ule.com. Nu slår man ännu ett slag för e-handelsföretag som vill komma in på den kinesiska marknaden.

Ett nytt avtal med Alibaba Group ger nämligen PostNord rätt att etablera en nordisk plattform på shoppingportalen Tmall Global.

– I Kina finns det cirka 350 miljoner konsumenter som handlar på nätet och Alibaba Group är den största aktören inom e-handel. Därför är vi mycket glada för detta samarbete, som gör det möjligt för oss att hjälpa danska och nordiska verksamheter att sälja sina varor i Kina, samtidigt som vi kan sköta frakten, säger Peter Kjær Jensen, PostNords chef för affärsområde eCommerce & Logistics.

Hundratals miljoner konsumenter

Den nordiska plattformen vänder sig särskilt till företag som ännu inte har etablerat sig i Kina eller som vill bredda målgruppen för sin näthandel till att även omfatta kinesiska konsumenter. För Alibaba är samarbetet ett sätt att kunna erbjuda sina kunder nordiska produkter som har ett gott anseende i Kina.

Annons
Annons
– Danska och nordiska varumärken kommer nu exponeras för de mer än hundra miljoner kinesiska konsumenter som besöker vår plattform och söker efter unika, internationella produkter. Vi ser samarbetet med PostNord som ett centralt partnerskap i Europa som ger kinesiska konsumenter tillgång till produkter av hög kvalitet, säger Amee Chande, landschef för UK/Irland och Norden hos Alibaba Group.

Vi har kontaktat PostNord för ytterligare information om samarbetet med Alibaba och hur det kommer att se ut.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

Svenska Assa köper det smarta låset August för en halv miljard

Ska stärka bolaget inom lösningar för hemleveranser.

Annons
Annons
Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Vem sa att ingen gillar paketskåp?

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

Var beredda på orderkalaset.

E-rapporten #3: Årets stora prövning

E-rapporten #3: Årets stora prövning

Stjäl Black Friday julhandeln?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

Tar hem spelet i så gott som samtliga kategorier.

Ebay rapporterar största tillväxten på tre år

Marknadsplatsen växer men analytiker är oroliga över ökande kostnader.

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

I stort sett hela försäljningsökningen tillskrivs den ökande handeln av receptförskrivna läkemedel på nätet.

Annons
Annons

Axfood ökar med knappt 7 procent i Q3

Och nu ska e-handelssatsningen inom Willys sprida sig till ytterligare sex städer innan året är slut.

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Kundtjänstärenden minskade med 30 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem