Annons

Nytt samarbete ger nordiska nätbutiker en väg in i Kina PostNord-lastbil och Tmall.com

Nytt samarbete ger nordiska nätbutiker en väg in i Kina

2016-01-20 08:29

Ett nytt samarbetsavtal mellan PostNord Danmark och Alibaba ska göra det enklare och billigare för nordiska e-handlare att komma in på den kinesiska marknaden.

PostNord Danmark samarbetar sedan tidigare med China Post i ett försök att hjälpa danska e-handlare att sälja sina produkter i Kina via e-handelssajten Ule.com. Nu slår man ännu ett slag för e-handelsföretag som vill komma in på den kinesiska marknaden.

Ett nytt avtal med Alibaba Group ger nämligen PostNord rätt att etablera en nordisk plattform på shoppingportalen Tmall Global.

– I Kina finns det cirka 350 miljoner konsumenter som handlar på nätet och Alibaba Group är den största aktören inom e-handel. Därför är vi mycket glada för detta samarbete, som gör det möjligt för oss att hjälpa danska och nordiska verksamheter att sälja sina varor i Kina, samtidigt som vi kan sköta frakten, säger Peter Kjær Jensen, PostNords chef för affärsområde eCommerce & Logistics.

Hundratals miljoner konsumenter

Den nordiska plattformen vänder sig särskilt till företag som ännu inte har etablerat sig i Kina eller som vill bredda målgruppen för sin näthandel till att även omfatta kinesiska konsumenter. För Alibaba är samarbetet ett sätt att kunna erbjuda sina kunder nordiska produkter som har ett gott anseende i Kina.

Annons
Annons
– Danska och nordiska varumärken kommer nu exponeras för de mer än hundra miljoner kinesiska konsumenter som besöker vår plattform och söker efter unika, internationella produkter. Vi ser samarbetet med PostNord som ett centralt partnerskap i Europa som ger kinesiska konsumenter tillgång till produkter av hög kvalitet, säger Amee Chande, landschef för UK/Irland och Norden hos Alibaba Group.

Vi har kontaktat PostNord för ytterligare information om samarbetet med Alibaba och hur det kommer att se ut.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Patrik Hedelin:

Patrik Hedelin: "Logistiken begränsar e-handeln"

Partnern på eEquity berättar om tiden med Boo.com och ger sin syn på vad som krävs för en framgångsrik e-handel.

Annons
Annons
Hundratals utan post när PostNord vägrar utdelning

Hundratals utan post när PostNord vägrar utdelning

Små brevinkast och dåligt ljus sätter stopp för postutdelning.

Veckans 5 med Fredrik

Veckans 5 med Fredrik "DDesign" Dawidsson

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Komplett Apotek startar priskrig på receptfria läkemedel

Det nystartade nätapoteket ska utmana sina norska konkurrenter med kraftigt sänkta priser.

H&M planerar

H&M planerar "fortsatt snabb" utrullning av e-handeln 2017

Trots en svag start på hösten håller H&M fast vid ambitösa e-handelsplaner för nästa år.

2

Apotea i stor kampanj - ska minska tryck på vårdcentralerna

Apotea är ett av flera apotek som vill öka kunskapen om förkylning och influensa, samt minska trycket på vårdcentralerna, i en ny kampanj.

Annons
Annons
Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Växtvärk ska höra till vardagen för merförsäljningskanalen.

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Låga marginaler och dålig lönsamhet tvingar datorförsäljaren Alina till företagsrekonstruktion.

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blockets nylanserade meddeladefunktion behöver inte längre användas av marknadsplatsens butikskunder.

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Det är en nedåtgående spiral för den trogna skrivsbordsdatorn.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem