Annons

Nytt samarbete ger nordiska nätbutiker en väg in i Kina PostNord-lastbil och Tmall.com

Nytt samarbete ger nordiska nätbutiker en väg in i Kina

2016-01-20 08:29

Ett nytt samarbetsavtal mellan PostNord Danmark och Alibaba ska göra det enklare och billigare för nordiska e-handlare att komma in på den kinesiska marknaden.

PostNord Danmark samarbetar sedan tidigare med China Post i ett försök att hjälpa danska e-handlare att sälja sina produkter i Kina via e-handelssajten Ule.com. Nu slår man ännu ett slag för e-handelsföretag som vill komma in på den kinesiska marknaden.

Ett nytt avtal med Alibaba Group ger nämligen PostNord rätt att etablera en nordisk plattform på shoppingportalen Tmall Global.

– I Kina finns det cirka 350 miljoner konsumenter som handlar på nätet och Alibaba Group är den största aktören inom e-handel. Därför är vi mycket glada för detta samarbete, som gör det möjligt för oss att hjälpa danska och nordiska verksamheter att sälja sina varor i Kina, samtidigt som vi kan sköta frakten, säger Peter Kjær Jensen, PostNords chef för affärsområde eCommerce & Logistics.

Hundratals miljoner konsumenter

Den nordiska plattformen vänder sig särskilt till företag som ännu inte har etablerat sig i Kina eller som vill bredda målgruppen för sin näthandel till att även omfatta kinesiska konsumenter. För Alibaba är samarbetet ett sätt att kunna erbjuda sina kunder nordiska produkter som har ett gott anseende i Kina.

Annons
Annons
– Danska och nordiska varumärken kommer nu exponeras för de mer än hundra miljoner kinesiska konsumenter som besöker vår plattform och söker efter unika, internationella produkter. Vi ser samarbetet med PostNord som ett centralt partnerskap i Europa som ger kinesiska konsumenter tillgång till produkter av hög kvalitet, säger Amee Chande, landschef för UK/Irland och Norden hos Alibaba Group.

Vi har kontaktat PostNord för ytterligare information om samarbetet med Alibaba och hur det kommer att se ut.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Intervju: Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Linda Brattlöfs e-handel Garden Glory kombinerar trädgårdsskötsel och mode.

Annons
Annons

Miljardsatsning på nytt logistikcenter utanför Örebro

Fastighetsbolaget Catena gör efter sin e-handelssatsning i Ängelholm en ny storsatsning i Örebro.

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Enligt Visa uppmanar PayPal användarna att betala direkt från sina bankkonton, något som innebär missade intäkter för kortjätten.

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Köp i videoannons nästa steg i Facebooks e-handelsflirt

Facebook uppges vara på gång att lansera möjlighet för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser.

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

E-handlaren har växt ur sina gamla lokaler och i sommar flyttar man in i ett nyrenoverat lager.

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

Säkerhetsexperter varnar för mail med elak kod som tar den drabbade datorn som gisslan.

Annons
Annons
Ogvall om EU-paketet:

Ogvall om EU-paketet: "Lite Sovjetunionen över det hela"

Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall ser flera problem med EU:s föreslagna e-handelsregler.

Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Debatt: Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Anton Johansson ryter nu till i en artikel här på Ehandel.se och menar på att kunden skiter fullkomligt i frakten.

9

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem