Annons

Nytt samarbete ger nordiska nätbutiker en väg in i Kina PostNord-lastbil och Tmall.com

Nytt samarbete ger nordiska nätbutiker en väg in i Kina

2016-01-20 08:29

Ett nytt samarbetsavtal mellan PostNord Danmark och Alibaba ska göra det enklare och billigare för nordiska e-handlare att komma in på den kinesiska marknaden.

PostNord Danmark samarbetar sedan tidigare med China Post i ett försök att hjälpa danska e-handlare att sälja sina produkter i Kina via e-handelssajten Ule.com. Nu slår man ännu ett slag för e-handelsföretag som vill komma in på den kinesiska marknaden.

Ett nytt avtal med Alibaba Group ger nämligen PostNord rätt att etablera en nordisk plattform på shoppingportalen Tmall Global.

– I Kina finns det cirka 350 miljoner konsumenter som handlar på nätet och Alibaba Group är den största aktören inom e-handel. Därför är vi mycket glada för detta samarbete, som gör det möjligt för oss att hjälpa danska och nordiska verksamheter att sälja sina varor i Kina, samtidigt som vi kan sköta frakten, säger Peter Kjær Jensen, PostNords chef för affärsområde eCommerce & Logistics.

Hundratals miljoner konsumenter

Den nordiska plattformen vänder sig särskilt till företag som ännu inte har etablerat sig i Kina eller som vill bredda målgruppen för sin näthandel till att även omfatta kinesiska konsumenter. För Alibaba är samarbetet ett sätt att kunna erbjuda sina kunder nordiska produkter som har ett gott anseende i Kina.

Annons
Annons
– Danska och nordiska varumärken kommer nu exponeras för de mer än hundra miljoner kinesiska konsumenter som besöker vår plattform och söker efter unika, internationella produkter. Vi ser samarbetet med PostNord som ett centralt partnerskap i Europa som ger kinesiska konsumenter tillgång till produkter av hög kvalitet, säger Amee Chande, landschef för UK/Irland och Norden hos Alibaba Group.

Vi har kontaktat PostNord för ytterligare information om samarbetet med Alibaba och hur det kommer att se ut.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Julförsäljningen upp 24 procent hittills i december

Julförsäljningen upp 24 procent hittills i december

Julhandeln på nätet krossar alla prognoser.

Annons
Annons
Leverantören lanserar Swish:

Leverantören lanserar Swish: "Bland de första i Sverige"

Får automatiskt Swish som betalmetod.

2
Fick 700 order på en minut:

Fick 700 order på en minut: "Det här gör vi aldrig om"

Ofrivillig e-handelssuccé med ödesdigra konsekvenser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hennes sexshop ska bli störst - utmanar

Hennes sexshop ska bli störst - utmanar "tyska gubbar"

Möt 27-åringen som tagit en av Danmarks största sexshoppar på nätet till Sverige.

Investerar igen - blir största ägaren i KidsBrandStore

Investerar igen - blir största ägaren i KidsBrandStore

Går in med ytterligare 60 miljoner.

Annons
Annons
Efter Brexit - Nordirland blir nytt e-handelscentrum?

Efter Brexit - Nordirland blir nytt e-handelscentrum?

Glada e-handelsnyheter för Storbritannien.

Affären med Clas Ohlson gav  MatHem 221 miljoner i kassan

Affären med Clas Ohlson gav MatHem 221 miljoner i kassan

Lönsamheten närmar sig.

Maffiadotter öppnade e-handel som "sålde" kaffekapslar

Planer fanns även att "sälja" olivolja.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.