Annons

Nytt samarbete ska hjälpa Helishopter att lyfta

Nytt samarbete ska hjälpa Helishopter att lyfta

2013-04-16 08:03

Helishopter, sajten för ”social shopping” har funnits i beta ett tag, men nu är det dags för en officiell lansering. För att nå målet, att bli sajten ”där shopping börjar”, inleder Helishopter nu ett samarbete med Tradedoubler. Något som ska se till att fler använder Helishopter för shopping.

Det är nästan exakt ett år sedan vi skrev om Helishopter för första gången. En sajt inriktad mot social shopping grundat av it-entreprenören Andreas Hassellöf och bankchefen Jan Dinkelspiel. Enkelt uttryckt är Helishopter ett socialt nätverk för shopping där användarna skall inspirera och hjälpa varandra samt diskutera potentiella köp.
– Det är som en mix mellan Pricerunner och Facebook som kombinerar inspiration för shopping med att vara en startpunkt för shoppandet. Man kan diskutera köpet med sina vänner innan man genomför det då plattformen är kopplad till Facebook, säger James Pember, head of business development på Helishopter till tidningen Resumé.
Och efter att ha utvecklat plattformen under ett par år, är det nu dags för lansering. Då passar man även på att inleda ett samarbete med Tradedoubler, något man hoppas ska bidra till att fler använder Helishopter för shopping.
– Genom att jobba med Helishopter expanderar vi e-handelsmodellen för våra kunder ut i sociala medier med målet att omvandla kundernas engagemang till köp, säger Nils Lindhe, Regional Director Nordics, Tradedoubler.

Åtta procents konvertering

Helishopters mål är att bli ”där shopping börjar”, och dit ska man nå genom att ge intelligenta produktrekommendationer och på riktigt koppla samman shopping med sociala medier.
– För att lyckas inom vad som kallas ”social shopping” måste man ha rätt sammanhang. Människor går inte till Facebook för att köpa saker, de går dit för att interagera med sina vänner. Man går till helt andra webbplatser för att shoppa och det är i den kategorin Helishopter hör hemma, säger Helishopters VD Andreas Hassellöf.
Och under den tid som Helishopter har funnits i beta, ska plattformen ha genererat konverteringsgrader på över åtta procent.
– Åtta procents konverteringsfrekvens i detta tidiga skede är väldigt lovande för Helishopter. Det är helt klart över snittet för sociala shoppingsiter och vi ser fram emot att se hur det utvecklas när de expanderar till en bredare publik, säger Nils Lindhe.

Källa: Press, Resumé

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

jp1989
2013-04-16 09:33

Thanks for the article Jimmy!

Annons
Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons
Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta