Nytt samarbete ska se till att fansen prickar rätt kasse

City Gross och Svensk Elitfotboll har inlett ett samarbete som innebär att klubbarna i Allsvenskan och Superettan kan erbjuda sina supportrar en färdigkomponerad klubb-unik matkasse.

Medan Mat.se satsar på leverans samma dag och till bakluckan på Volvo-bilar, vill konkurrenten Middagsfrid förenkla vardagslivet för landets campinggäster. Nu gör även City Gross ett ryck för att sprida ordet om sina matkassar.

I helgen kickade årets upplaga av Allsvenskan igång och lagom till det har dagligvarujätten slutit ett avtal med Svensk Elitfotboll. Något som innebär att de flesta av Allsvenskans och Superettans 32 lag nu erbjuder sina supportrar den så kallade Fotbollskassen med mat och recept på hur den tillagas.

Annons

– Det mycket starka supporterengagemanget som finns inom våra ligor och runt våra klubbar är en viktig förutsättning för detta samarbete, som ger våra supportrar en extra möjlighet att stötta sitt favoritlag när de gör sina inköp av livsmedel, säger Mats Enquist, generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.

Mer än ett traditionellt sponsoravtal

När Emeet Helsingborg går av stapeln på torsdag kommer City Gross, tillsammans med Winefinder, Mat.se samt MatHem, att närvara för att debattera kring livsmedel på nätet. En bransch som växer kraftigt.

Och för City Gross innebär samarbetet med Svensk Elitfotboll att man kan locka en ny publik till sina färdiga matkassar, samtidigt som fansen får en möjlighet att stödja sin klubb samtidigt som de handlar mat då drygt 50 kronor av kassens pris går direkt till klubben.

– Att på det här sättet kunna ge klubbarna en möjlighet att dra in mer pengar än genom ett traditionellt sponsoravtal, samtidigt som vi utvecklar matkassemarknaden, känns både schysst och spännande, säger Johan Johnsson, VD för Bergendahls Food, som äger och driver City Gross-butikerna.

Annons