Nytt uppköp ger Helplings tillväxt en hjälpande hand

Rocket Internets städtjänst Helpling går samman med Hassle.com för att skapa världens största marknadsplats för hemstädning.

Sommaren 2014 lanserades Helpling. Ett Rocket Internet-företag som gör det möjligt att boka städtjänster på nätet och i mobilen. Sedan dess har man rullat ut tjänsten i 14 länder och lockat till sig 56,6 miljoner euro i riskkapital.

Nu har man köpt upp konkurrenten Hassle.com som lanserades 2012 och är marknadsledande för städtjänster i Storbritannien.

Annons
Annons

– Hassle.com är inte bara marknadsledande i Storbritannien och Irland, de har också en mycket sofistikerad teknik och har byggt upp ett varumärke som folk förknippar med förtroende, kvalitet och säkerhet, säger Benedikt Franke, medgrundare Helpling.

Investeringar att vänta

Tillsammans kommer Helpling och Hassle.com att verka på 14 marknader och i strategiskt viktiga städer såsom London, Berlin, Paris och Stockholm. Tillsammans är man enligt egen utsago även den dominerande aktören för bokning av hushållstjänster utanför USA.

Hassle.com kommer att fortsätta under sitt etablerade varumärke och de kommande månaderna kommer bolaget att investera betydande kapital för att öka sin redan ledande ställning med fokus på organisk tillväxt.

– Det är ingen hemlighet att Helpling rör sig snabbt. Deras förmåga att skala och samla in pengar är imponerande. Vårt mål från början har alltid varit att bli ett globalt varumärke för hemstädning. Detta strategiskt viktiga drag för oss betydligt närmare det målet, säger Alex Depledge, medgrundare Hassle.com

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!