Annons

Nytt verktyg ska få kunder att rekommendera sina favoriter ReDeals grundare Fredrik Svensson och Jens Schill

Nytt verktyg ska få kunder att rekommendera sina favoriter

2016-06-07 11:43

Personliga rekommendationer väger tungt när svensken e-handlar. Något som Redeal tagit fasta på och nu lanserar man sin tjänst efter nästan ett år av tester.

Enligt en undersökning från i höstas är priset och produktens kvalitet fortfarande de mest avgörande faktorerna vid köp på nätet. Men med det enorma utbudet av e-handlare kan det ibland svårt att veta var man ska handla, och vem man kan lita på.

Något som gör att svenskarna även prioriterar andras recensioner och rekommendationer högt. Särskilt om de kommer från någon man känner och här hoppas ReDeal kunna bidra med sitt rekommendationsverktyg.

Vill fånga upp kunden direkt

Tjänsten installeras direkt på bekräftelsesidan i butiken och tanken är att man på så vis ska kunna fånga upp kunden med butikens erbjudande direkt efter genomfört köp. Det går dock även att implementera Redeal i nyhetsbrev, bekräftelsemail eller i mail som skickas efter leveransen.

– Oftast ger man kunden en belöning i form av en rabatt på nästkommande köp om man rekommenderar butiken för en eller flera vänner tillsammans med en rabatt som vännerna kan nyttja i just den aktuella butiken, men det finns många kreativa sätt att använda tjänsten på, säger bolagets grundare och VD Jens Schill.
– Någon e-handlare erbjuder exempelvis rabatt i en partnerbutik som belöning till den nyss betalande kunden eftersom det är sällanköpsvaror i just den butiken.

SMS och e-post populärast

Redeal grundades i januari förra året och men det har hittills varit ganska tyst om bolaget. Tjänsten har dock testats i ett antal butiker och bland de som medverkat finns bland andra Adlibris, NordicFeel, Bagaren och Kocken, Johnells, Tidningskungen, Caliroots och Active Outfit.

Annons
Annons

I julas var tanken att man skulle justera en del funktioner för att optimera den lösning som fanns på plats, men det resulterade i en helt ny användarupplevelse där man också lade till SMS och e-post som alternativa kanaler att tipsa sina vänner. 

– Tidigare hade man bara Facebook som distributionskanal och i vissa fall visade det sig att konsumenter drog sig lite för att använda en så pass öppen kanal att exponera sig och sina köp i. Nu ser vi att det är via SMS och e-post man helst väljer att kommunicera genom säger Jens Schill.

Redeal kommer att erbjuda sin tjänst genom självregistrering som är på plats senare i sommar, men kan redan nu aktivera kunder manuellt. Man har även etablerat samarbete med olika plattformsleverantörer samt rekommendationsmotorn Nosto.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta