Nytt verktyg ska få kunder att rekommendera sina favoriter

Personliga rekommendationer väger tungt när svensken e-handlar. Något som Redeal tagit fasta på och nu lanserar man sin tjänst efter nästan ett år av tester.

Enligt en undersökning från i höstas är priset och produktens kvalitet fortfarande de mest avgörande faktorerna vid köp på nätet. Men med det enorma utbudet av e-handlare kan det ibland svårt att veta var man ska handla, och vem man kan lita på.

Något som gör att svenskarna även prioriterar andras recensioner och rekommendationer högt. Särskilt om de kommer från någon man känner och här hoppas ReDeal kunna bidra med sitt rekommendationsverktyg.

Annons

Vill fånga upp kunden direkt

Tjänsten installeras direkt på bekräftelsesidan i butiken och tanken är att man på så vis ska kunna fånga upp kunden med butikens erbjudande direkt efter genomfört köp. Det går dock även att implementera Redeal i nyhetsbrev, bekräftelsemail eller i mail som skickas efter leveransen.

– Oftast ger man kunden en belöning i form av en rabatt på nästkommande köp om man rekommenderar butiken för en eller flera vänner tillsammans med en rabatt som vännerna kan nyttja i just den aktuella butiken, men det finns många kreativa sätt att använda tjänsten på, säger bolagets grundare och VD Jens Schill.

– Någon e-handlare erbjuder exempelvis rabatt i en partnerbutik som belöning till den nyss betalande kunden eftersom det är sällanköpsvaror i just den butiken.

SMS och e-post populärast

Redeal grundades i januari förra året och men det har hittills varit ganska tyst om bolaget. Tjänsten har dock testats i ett antal butiker och bland de som medverkat finns bland andra Adlibris, NordicFeel, Bagaren och Kocken, Johnells, Tidningskungen, Caliroots och Active Outfit.

I julas var tanken att man skulle justera en del funktioner för att optimera den lösning som fanns på plats, men det resulterade i en helt ny användarupplevelse där man också lade till SMS och e-post som alternativa kanaler att tipsa sina vänner. 

– Tidigare hade man bara Facebook som distributionskanal och i vissa fall visade det sig att konsumenter drog sig lite för att använda en så pass öppen kanal att exponera sig och sina köp i. Nu ser vi att det är via SMS och e-post man helst väljer att kommunicera genom säger Jens Schill.

Redeal kommer att erbjuda sin tjänst genom självregistrering som är på plats senare i sommar, men kan redan nu aktivera kunder manuellt. Man har även etablerat samarbete med olika plattformsleverantörer samt rekommendationsmotorn Nosto.

Annons
Annons